چکیده:
فرآیند یادگیری هیچ گاه در خلا اتفاق نمی افتد و محصول پایانی دربرگیرندة تعامل های مختلف فراگیر با دنیای اطراف است . در بیشتر مواقع ، زبانآموز در قالب یک رابطة دوطرفة معلم - زبانآموز سنجیده می شود و در این محدوده، محیط آموزشگاه و کلاس درس، اولین و آخرین نقطه ای است که به آن نگریسته می شود. با توجه به اهمیت عوامل اکولوژیک و محیطی در یادگیری زبان انگلیسی ، در این مطالعه می کوشیم به صورت کیفی نقش والدین در کیفیت یادگیری زبانآموزان را بررسی کنیم . بررسی نحوة تعامل موثر بین زبانآموز و خانواده، چگونگی و مقدار دسترسی به کالاهای فرهنگی از قبیل رایانه و اینترنت و تاثیر آن در یادگیری و میزان ارزش گذاری خانواده ها نسبت به یادگیری زبان انگلیسی از جمله اهداف این تحقیق هستند. یکی از مواردی که انگیزة این مطالعه را به وجود آورد، این است که هوش و استعداد تنها عوامل شکست و موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی نیستند و ممکن است مغایرتی بین هدف گذاری های موسسه های زبان و خانواده وجود داشته باشد. ٣٥ خانواده در این تحقیق شرکت کردند که فرزندان آنها در موسسه های زبان انگلیسی در سطح شهر مشهد آموزش می دیدند. از این خانواده ها و فرزندانشان مصاحبه شد. نتایج مصاحبه ها حاکی از به کارگیری راهبردهای مختلف خانواده های زبان آموزان ضعیف و قوی است . در پایان، پیشنهادهایی برای ارتقاء کیفیت تعامل های آموزشی والدین و زبانآموزان ارائه کردهایم .
خلاصه ماشینی:
نگاه غالب در آموزش و پرورش نسبت به فراگیران را می تـوان بـه نگـاه «مـاهی در تنـگ آب» تشـبیه کرد که زبان آموز محدود به کلاس درس و مدرسه می شود و در مقام ذکر علت برای مشکلات پـیش روی، پا را فراتر از چارچوب کلاس نمی گذارد؛ این در حالی است که در تفکـر اکولوژیـک، نگـاه غالـب باید نگرش «ماهی در دریا» باشد که از آن طریق به ارتباطهـا و شبکه هـای مختلـف توجـه داریـم .
microsystem این نهاد والدین چه رویه ای را برای ارتقاء مهارت زبانی فرزند خود انجام می دهند و چگونه فراگیر را ترغیب به ادامة یادگیری می کنند، سؤال هایی هستند که برای پاسخ به آن ها به مطالعة گسترده و اساسی نیاز است .
در این تحقیق کوشیدهایم کیفیت آموزشی والدین در محیط خانه را بررسی کنیم تا مشخص شود که طرز برخورد آن ها چه اثرهای سازنده یا بازدارندهای در افزایش مهارت یادگیری زبان انگلیسی زبانآموزان خواهد داشت .
از جمله عواملی که انگیزة اصلی برای انجام این مطالعه را ایجاد کردند می توان به موارد زیر اشاره کرد: • هوش و استعداد تنها عوامل شکست و موفقیت در یادگیری زبان نیستند؛ • بررسی میزان ارزش گذاری خانواده ها نسبت به یادگیری زبان؛ • مغایرت هدف گذاری های مؤسسه و مدرسه با خانواده؛ • میزان دسترسی به کالاهای فرهنگی از قبیل رایانه و اینترنت و تأثیر آن در یادگیری؛ • میزان تعامل مؤثر بین فرزند و خانواده .
"Social and Cultural Capital in Education".