چکیده:
هدف از این مقاله، طراحی الگویی برای طراحان موتور های جستجو به منظور ارتقاء سطح وفاداری مراجعان به موتور های جستجو است. پژوهش انجام شده از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می دهد و نمونه انتخاب شده، 347 نفر از کاربران موتور های جستجو بوده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده و از الگویابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ارتباط با کاربران بر روی رضایت مراجعان به موتور های جستجو تاثیر معنی دار و منفی داشته است. همچنین در الگوی نهایی تحقیق مشخص شد که وجهه موتور جستجو، کیفیت درک شده از موتور جستجو و ارزش درک شده از آن بر روی رضایت کاربران موتور های جستجو اثرگذار است. نتایج نشان داد که ارزش درک شده از موتور جستجو، افزون بر تاثیر بر رضایت کاربران از موتور های جستجو، به صورت مستقیم بر روی وفاداری کاربران موتور های جستجو اثرگذار می باشد. افزون بر این، ارزش درک شده از موتور های جستجو، به طور مستقیم بر روی توصیه وتبلیغ کلامی کاربران در رابطه با یک موتور جستجوی خاص اثرگذار است. همچنین رضایت کاربران از موتور های جستجو به طور مستقیم بر روی وفاداری کاربران به موتور های جستجو اثرگذار است. در نهایت، وفاداری کاربران به یک موتور جستجو، منجر به کاهش مراجعه به سایر موتور های جستجو، مراجعه مجدد به موتور جستجوی دلخواه و توصیه و تبلیغ کلامی برای موتور جستجو می گردد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی داده های پیکره نشان میدهد افعال ارادی بیشتر در بخش پیش زمینه به کار میروند و ایـن نکتـه حاکی از گذرایی بیشتر این بخش در این مؤلفه است : نمودار ٩: درصد پارامتر ارادی بودن در بخش پیش زمینه به طور قابل توجهی (٨٢.
دلیـل اینکـه میانگین عاملیت در بخش پیش زمینه و پس زمینه نسبت به پارامتر ارادی بودن تفاوت کمی را نشان مـیدهـد این است که ما همه فاعل ها را فارغ از ارادی بودن یا نبودن عمل فعل بررسی کردیم مثلا در جمله «دوستت دارم » فعل ارادی نیست اما فاعل (یعنی «من ») بالاترین درجه عاملیت را دارد.
رمزگذاری متعـدی افعـال در فارسی سلسله مراتب مالچکوف را در فارسی تأیید میکند و یک نقشه معنایی به دست میدهد که بر اساس آن افعالی که به عمل مؤثر اشاره دارند در قالب متعدی ظاهر میشوند، افعال حرکتی و حسی، که به ترتیب در سلسله مراتب کاهش تأثیرپذیری و کاهش عاملیت پایین ترین مرتبه را دارند، هیچ گاه در قالب متعـدی ظـاهر نمیشوند.
بررسی داده ها نشـان داد کـه در سطح کلام فارسی بخش پیش زمینه گذرایی بالاتری نسبت به بخش پس زمینه دارد و دلیل آن در ایـن اسـت که گویندگان وقتی میخواهند حرف و نکته های اصلی را بیان کنند معمولا از جملاتی با گذرایی بالا اسـتفاده میکنند و هنگامی که میخواهند مطالب غیر مهم و صـحنه آرای کـلام را بیـان کننـد معمـولا از جمـلات بـا گذرایی پایین استفاده میکنند."