چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، تبیین چیستی زیبایی و متناظر با آن استنتاج beauty nature and inducing about implications ofدلالت هایی در بـاب تربیـت زیباییشـناختی از منظـر کانـت و علامـه aesthetic education in terms of Kant's and Allamehجعفری (ره ) هست . برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوا Jafari. Reaching for this purpose we use the contentanalysis and logical deduction among the research و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شـد. نتـایج به دسـت آمده methods. On the basis of the research findings, Kant'sحاکی از آن است کـه کانـت بـا تعریـف زیبـایی بـه عنوان «رضـایت universal consent, the essential«definition of beauty as and without of concept, interest, and purpose« of the همگانی، ضـروری و فـارغ از مفهـوم ، علاقـه و غایـت » از طرفـداران .proponents of the theory is oriented subjectivismنظریه ذهنیت گرایی، و علامه جعفری (ره ) با تعریف زیبـایی به منزلـه good and«Allameh Jafari's definition of beauty as «نمود نگارین و شفاف کشیده شده بر روی کمـال کـه وابسـته بـه دو clean phenomena covered on the perfection that dependon the polarized internal nature (subject) and external قطــب درون ذات (ذهــن ) و بــرون ذات (عــین ) اســت .» در شــمار object( is» a theory in relation to a number of)nature طرفداران نظریه رابطه ای محسوب میشوند. بر اساس تلقـی کانـت از fans have been made. According to the Kantian notionof the beautiful, aesthetic education of secular امر زیبا، تربیت زیباییشناختی از نوع سکولار مترصد پرورش نگرش education, seeking aesthetic attitudes, no cognitiveزیباییشناختی، فاقد کارکرد شناختی و معطوف به فرم هست . این در function and form is concerned. According to AllamehJafari perceptions of beauty, aesthetic education of حالی است که طبق برداشت علامـه جعفـری (ره ) از زیبـایی، تربیـت religious, seeking perfection, cognitive function, andزیباییشناختی از نوع دینی، مترصد کمال ، واجد کارکرد شـناختی و focus on having a reasonable life. Aesthetic educationمعطـوف بـه حیـات معقـول اسـت . هـر یـک از رویکردهـای تربیـت of each of the approaches that have been subjected tocriticism such as the addressee and the originality of زیباییشـناختی مـذکور در معـرض نقـدهایی واقع شـده اند کـه از آن the attributes that form the core of Kant's. Jafari's viewجمله میتوان به مخاطب محـوری و اصـالت بخشـی بـه ویژگیهـای ,as well of normative nature, personal and non-teachingand hence it is difficult to realize. فرمی دیدگاه کانـت و ماهیـت هنجـاری، فـردی، غیرقابـل آموزش و Keywords: دشواری تحقق دیدگاه جعفری اشاره کرد. Beauty, Art, Kant, Allameh Jafari, Aesthetic
خلاصه ماشینی:
در اين ميان علامه محمدتقي جعفري١ (ره ) را ميتوان در شمار نخسـتين متفکـران و علمـاي شـريعت در روزگـار معاصر دانست که با ژرف انديشي و غايت نگري با زيبايي مواجه و در اثري مستقل با عنوان «زيبـايي و هنـر از ديدگاه اسلام » تبييني سازوار با نظريه حيات معقول خويش از آن به دست داده است .
مراد از رويکرد انضـمامي در اينجـا به هيچ وجـه مشـابه رويکـردي نيسـت کـه سوفسـطاييان و يـا تجربه گرايان اخذ و مطابق آن تتبعات فلسفي خود را بر هستيهاي بالنسبه انضـمامي ماننـد انسـان و اجتمـاع متمرکز ميساختند، بلکه ازآن جهت ميتوان زيباييشناسي جعفري را از نـوع انضـمامي دانسـت کـه او بـه دنبال نگريستن به زيبايي در بستري معين و انضمامي يعني حيات معقول است .
نخست ، لذت حاصل از دريافت زيبايي معلول چه خواهد بود؟ دوم ، تفسير و تعليل لذت زيبايي چگونه انجام ميپذيرد؟ سوم ، با عنايت به تنوع شديد زيباييها، جامع مشترک و يا حتي مشابه ميان آن ها که بتوان از آن به عنوان صـفت زيبـا يـاد کـرد، کـدام اسـت ؟ و چهـارم آن که در تلقي اخير، جايگاه گروه هاي فراواني از زيباييهـا کـه تجسـم و نمـودي از آرمان هـاي معقـول را تشکيل ميدهند، کجاست ؟ درست در طرف مقابل ، جعفري منوط ساختن وجود زيبايي به درک و دريافـت ذهنـي مـدرک را مستلزم استحاله زيباييشناسي به روان شناسي دانسته و ذهن گرايان را با دو سؤال اساسي مواجه ساخته است .