چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش پذیرش اجتماعی و همدلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بود.روشپژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شاملدانشآموزان نارساخوان پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94- 1393 بود. افراد نمونه در مرحله اول به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از تکمیل آزمون تشخیص نارساخوانی، آزمون هوشی وکسلر، پرسشنامه مقبولیت اجتماعی و مقیاس همدلی و کسب نمره لازم برای ورود به پژوهش، با استفاده از نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 دانشآموز نفر برای هر گروه) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه در معرض آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان قرار گرفتند، اما گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردند. دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون پذیرش اجتماعی و همدلی در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان گفت آموزش تنظیم هیجان در سطح معناداری 01/0 موجب افزایش پذیرش اجتماعی و همدلی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی شده است. با توجه به اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی میتوان جهت افزایش پذیرش اجتماعی و همدلی و در نتیجه بهبود روابط بینفردی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی از این شیوه آموزشی استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجانی می توان جهت افزایش پذیرش اجتماعی و همدلی و در نتیجه بهبود روابط بین فردی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی از این شیوه آموزشی استفاده نمود.
گراتز وگاندرسون ٨ (٢٠٠٦) معتقدند ازجمله راهبردهـایی کـه مـی توانـد بـر روابـط اجتمـاعی وهیجانی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر باشد، تنظیم هیجـان بـه عنـوان یـک فـاکتور مهـم جهت عملکرد سازگارانه لازم است که به معنای آگاهی ، فهم ، پـذیرش هیجـان هـا، توانـایی مهـار رفتارهای تکانشی ، رفتار مطابق با هدف های شخصی در موقعیت هایی که هیجان های منفی تجربه می شود و توانایی استفاده از راهبردهای هیجانی منعطف و متناسب با موقعیـت اسـت (سـلیمانی و حبیبی ، ١٣٩٣).
Bradberry & Greaves 37 تشخیص ، پرسشنامه ها در اختیارشان قرار گرفـت و ٣٠ نفـر از دانـش آمـوزانی کـه از کـم تـرین مقبولیت اجتماعی (کمتر از ١٧) و همدلی (کمتر از ١١) برخوردار بودند، به عنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند.
بحث و نتیجه گیری نتایج یافته های پژوهش حاضر، این فرضیه را که آموزش تنظیم هیجان به دانـش آمـوزان مبـتلا بـه نارساخوانی موجب افزایش پذیرش اجتماعی آنها می شود، مورد تائید قرار داد.
یافته های پژوهش حاضر همچنین این فرضیه را کـه آمـوزش تنظـیم هیجـانی بـه دانـش آمـوزان مبتلا به نارساخوانی موجب افزایش همدلی در آنها می شود، مورد تائید قرار داد.
بررسی های همسو با نتیجه پژوهش حاضر، حاکی از آن است که آموزش تنظیم هیجانی باعـث مـی شـود کـه فـرد در روابط با دیگران همدلی بیشتری داشته باشد و با تمرکز بر علائـم کلامـی و غیرکلامـی ، بتوانـد بـه صورت مؤثرتری با آنها تعامل کند (اسچیپر و پیترمن ٦، ٢٠١٣؛ ایکزاوا، کوربرا و وکـسلر٧، ٢٠١٣)."