چکیده:
در چندسال اخیر علاقه فزآیندهای میان آکادمیهای بازاریابی بوجود آمده است که تئوریهای ارتباطات میانفردی و آثار روانشناسی و کاربرد آنها در محیط مصرف برند را در پژوهشهای خود بکار گرفته و آنها را بررسی میکنند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عزت نفس، خود ابرازی و لذت خرید بر عشق برند و حسادت برند و پیامدهای آن پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مشتریان برند تلفن همراه اپل در شهرستان قائمشهر است. حجم نمونه با توجه به فرمول نمونهگیری معادل 384 به دست آمد. برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS و LISREL تحزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که عزت نفس بر حسادت برند، لذت خرید وخودابرازی بر عشق برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین عشق برند بر حسادت برند، قصد خرید و خرید آنی تاثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت حسادت برند نیز بر قصد خرید تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر عزت نفس، خود ابرازی و لذت خرید بر عشق برند به حسادت برند و پیامدهای آن محمدرحیم اسفیدانی1، سهیل نجات2*، حسین بهمنی3 1- استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران 2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پردیس فارابی دانشگاه تهران 3- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پردیس فارابی دانشگاه تهران چکیده در چندسال اخیر علاقه فزآیندهای میان آکادمیهای بازاریابی بوجود آمده است که تئوریهای ارتباطات میانفردی و آثار روانشناسی و کاربرد آنها در محیط مصرف برند را در پژوهشهای خود بکار گرفته و آنها را بررسی میکنند.
بنابراین ادامه Batra Customer engagement Brodie Voyles Bergkvist & Bech- larsen Carroll & Ahuvia Math & Severa مقاله بصورت ذیل سازماندهی میشود: با تشریح ادبیات نظری و معرفی متغییرها آغاز کرده که این کار خود ما را به این مطلب رهنمود میکند که رابطههایی را پیش فرض قرار دهیم که به توسعه یک الگوی نظری دست یابیم.
افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند خواستار چیزهای بیشتری هستند، ثبات بیشتری در اعتقادات خود دارند و به سختی نیز متقاعد Knobloch Sharpsteen& Kirkpatrick Hupka Brand Love Carroll and Ahuvia, 2006 میشوند (جلالی و همکاران، 1393).
این ارزشها بر رفتار مصرفکنندگان و انتخاب محصولات و برندهای مختلف توسط آنها تأثیر بسزایی Self-esteem self-expressiveness Fournier, 1998 Hwang and Kandampully, 2012 Bergkvist and Bech-Larsen, 2010 Brand Identification Puccinelli & et al, 2009 دارد.
همچنین نتایج پژوهش سارکار و اسریجش (2014) نشان داد که حسادت برند بر تعامل فعال و قصد خرید دارای تأثیر مثبت و معناداری است.
Journal of Product & Brand Management, 23(1): 24 – 32.