چکیده:
امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت برای اکثر سازمانها و مدیرانشان موضوعی مهم به شمار میرود. مسئولیت اجتماعی شرکتها مسالهای حیاتی است و پیامدهایی استراتژیک را برای شرکتها در تمام صنایع به همراه دارد. یکی از ارزشمندترین داراییهای هر شرکت، نام و نشان تجاری آن شرکت است. ارزش ویژة نام و نشان تجاری، سرمایهای است که شرکت در سایة آن میتواند منافع زیادی را کسب کند و هم ارزش شرکت را حفظ میکند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی و تصویر شرکت بر ارزش ویژة برند آنها است. پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش کاربردی است و در گرداوری دادهها از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش را کلیة مصرفکنندگان صنایع غذایی محصولات دشت مرغاب(یکویک) شهر بوشهر تشکیل میدهند. حجم نمونه، 384 نفر تخمین زده شده است که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتها بر تصویر شرکت و بر ارزش ویژة برند آن تاثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، تصویر شرکت بر ارزش ویژة برند تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتها بر تصویر شرکت و بر ارزش ویژة برند آن تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Sen et al Aaker Aguilera et al Corporate social responsibility (CSR) Porter & Kramer Yoo Craig Rajan Varadarajan & Menon Hsu Gardberg & Fombrun با توجه به اهمیت ارزش ویژة برند و مسئولیت اجتماعی برای شرکتها، بررسی اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتها چگونه و به چه نحوی برای برند ارزش آفرینی میکند، امری ضروری است(ایران زاده، رنجبر و پورصادق، 1391).
با توجه به اهمیت مسئلة مورد نظر، هدف اصلی این پژوهش، بررسی مسئولیت اجتماعی شرکتها و تصویر آنها بر ارزش ویژة برند در محصولات صنایع غذایی دشت مرغاب(یکویک) است.
مطالعهای که توسط رفیعی و همکاران(1391) با هدف بررسی تأثیر عوامل آمیختة بازاریابی و تصویر Pomering & Johnson Arendt & Brettel Blomback & Scandelius Mudambi McQuiston Kim & Hyun شرکت، بر ارزش ویژة برند در بخش نرم افزاری صنعت فناوری اطلاعات صورت گرفت، نشان داد که تصویر شرکت، به عنوان متغیر میانجی، مهمترین نقش را در فرایند ایجاد ارزش ویژة برند ایفا میکند و خدمات پس از فروش، قیمت و ترفیع به واسطة این متغیر بر ابعاد ارزش ویژة برند تأثیر دارد و از بین ابعاد ارزش ویژة برند، کیفیت ادراک شده و وفاداری به برند بر ارزش ویژة برند تأثیر معنادار و مثبت اعمال میکند.
856 Solomon Olajide Aydin & Ozer Yoo et al Pappu et al Yasin et al همانطور که در جدول شمارة (1) دیده میشود، ضریب آلفایکرونباخ محاسبه شده برای تمامی متغیرهای پژوهش بیش از 7/0 است.