چکیده:
متغیرهای گوناگونی مانند کیفیت، اعتماد، اعتبار و ریسک درکشده بر وفاداری مشتریان موثر است. به نظر میرسد که گرایشهای مذهبی مشتریان در تاثیرگذاری این متغیرها بر وفاداری آنان موثر باشد. هدف از این تحقیق، بررسی نقش گرایشهای مذهبی در زمینة برند و وفاداری مشتریان در ایران است. جامعة آماری در این تحقیق کلیة مصرفکنندگان انواع نوشابه در سطح شهر تهران را در برمیگیرد. ازاینرو، نمونهای به تعداد 248 نفر از مصرفکنندگان نوشابه بهصورت خوشهای انتخاب شده است. مدلهای اندازهگیری متغیرهای تحقیق با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بررسی و آزمون شده و مدل ساختاری تحقیق نیز با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری طراحی شده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی (با رویکرد مدل معادلات ساختاری) است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که کیفیت درکشده و قابلیت اعتماد تاثیر مثبت و معنیدار بر اعتبار برند، ریسک درکشده، کیفیت درکشده و اعتبار برند تاثیر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارند. همچنین ثابت شد که متغیر گرایشهای مذهبی هرچند یک متغیر تعدیلگر در مدل وفاداری مشتری تایید نشده است و تاثیر معنیداری در رابطة بین ریسک درکشده، کیفیت درکشده و اعتبار برند با وفاداری مشتریان ندارد، اما این متغیر یک تعدیلگر موثر در رابطة بین قابلیت اعتماد و اعتبار برند عمل میکند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هدف اصلی در این تحقیق پاسخ به این پرسش است: «آیا متغیر گرایشهای مذهبی میتواند رابطة بین قابلیت اعتماد، کیفیت درکشده، اعتبار برند و ریسک درکشده را با وفاداری مشتری تعدیل کند؟» چارچوب نظری و پیشینة پژوهش وفاداری مشتریان وفاداری مشتری، تمایل مشتری به ادامه و حفظ روابط پایدار بلندمدت و خرید و استفادة مستمر از اجناس و خدمات یک شرکت خاص و ارائه پیشنهاد آن شرکت به صورت داوطلبانه به دوستان و همکاران برای برقراری پیوند با آن شرکت است (مورالی[5] و همکاران، 2016).
نتایج این تحقیق نشاندهندة این است که گرایشهای مذهبی نقش تعدیلکنندهای در رابطة میان اعتماد مشتریان و اعتبار برند دارد (Alam et al.
[1] Keiningham [2] Spiller [3] Alam [4] Pay Every Penny to Save Israel [5] Murali [6] Akbar & Parvez [7] trustworthy [8] Ballester & Aleman [9] Pan [10].
Zeithaml [11] Tingchi Liu [12] Liu & Smeesters [13] Erdem & Swait [14] Krishnamurthi [15] Chiou [16] Signalling Theory [17] Bougoure [18] Bougoure [19] Shugan [20] Yuksel & Yuksel [21] Razzaqi [22] Religious Orientation [23] Attitudinal [24] Behavioral [25] Oliver [26] Moderated Multiple Regression مراجع 1- باتل، فرانسیس؛ و ترن بول، جان (1390)، مدیریت ارتباط با مشتریان، ترجمه کامبیز حیدرزاده و رضا رادفر، انتشارات سیته، تهران، چاپ اول.
(2012), "Antecedents of Customer Loyalty: An Empirical Synthesis and Reexamination", Journal of Retailing & Consumer Services, 19(1), 150-158.
"The effects of brand credibility on customer loyalty", Journal of Retailing and Consumer Services, 15(3):179-193.