چکیده:
نگاهی به پژوهش های گذشته درباره تاثیر آموزش ژانر- مدار بر نگارش زبان انگلیسی نشان می دهد که یافته های پیشین بی ثبات و ناهمخوان هستند. با توجه به این مسئله، هدف مطالعه فراتحلیلی حاضر مشخص کردن میزان اثرگذاری این روش جدید بر یادگیری مهارت نگارش به زبان انگلیسی است. تحقیق حاضر به منظور محاسبه میانگین اثر شیوه آموزشی ژانر-مدار بر اساس مطالعات جهانی 26 سال گذشته و بررسی تعامل آن با متغیرهای تعدیل کننده (نوع فعالیت، سطح تحصیلات و زبان اول) انجام شد. جامعه آماری پژوهش های مرتبط شامل 255 مقاله پژوهشی بود. بر اساس معیارهای روش شناختی، از این جامعه 26 اثر پژوهشی تجربی و شبه تجربی به عنوان حجم نمونه پژوهش های واردشده در فراتحلیل انتخاب شدند. با توجه به اینکه دو مقاله از این 26 مورد، هر یک شامل گزارش دو پژوهش مجزا بود، در مجموع 28 اندازه اثر برای محاسبه میانگین اثر شیوه آموزشی ژانر-مدار بررسی شد. پس از بررسی محتوایی دقیق و کدگذاری مطالعات واردشده در فراتحلیل، اندازه میانگین اثر و نقش متغیرهای
تعدیل کننده با استفاده از نرم افزار CMA محاسبه شد. نتایج نشان داد که شیوه آموزشی ژانر-مدار در مجموع اثر ضعیفی بر نگارش به زبان انگلیسی دارد (Cohen’s d= 0.298) و اندازه اثر متوسط آن در سطح دبستان، برای نگارش پاراگراف ها، و برای ژاپنی ها به طور معناداری بالاتر است.
خلاصه ماشینی:
"سؤال چهارم: آیا رویکرد ژانر-مدار در میان انواع زبانهـای اول بـر بهبـود نگـارش زبـان دوم تأثیر بسیار دارد؟ با بررسی نقش تعدیل کنندگی متغیر انواع زبانهای اول در تأثیرگذاری رویکرد ژانر-مدار بر بهبود نگارش زبان دوم، نتایجی حاصل شد که در جدول ١٠ آمده است : جدول ١٠: نتایج اندازههای اثر ترکیبی مربوط به تأثیر رویکرد ژانر-مدار بر بهبود نگارش زبان دوم به تفکیک انواع زبانهای اول Table 10: The Average Effect of GBI for Different First Languages انواع زبانها تعداد اندازه مدل اثرات تصادفی اثر اندازة ترکیبی حد پایین حدبالا P-Value Z-Value عربی 1 -0/624 -7/099 -0/485 -0/732 0/001 برونئی 2 0/454 0/726 0/058 2/225 0/026 چینی 3 -0/269 0/833 -0/941 -0/367 0/714 اسپانیایی 1 0/519 0/720 0/237 3/385 0/001 اتیوپیایی 1 0/277 0/456 0/077 2/690 0/007 فارسی 10 -0/021 0/268 -0/305 -0/137 0/891 ژاپنی 3 0/932 0/989 0/629 3/505 0/001 کرهای 1 0/597 0/715 0/447 6/479 0/001 مالایی 2 0/140 0/609 -0/402 0/486 0/627 مهاجران کشورهای مختلف 1 0/699 0/807 0/544 6/648 0/001 نروژی 1 0/360 0/455 0/256 6/457 0/001 اروپایی و آسیایی 1 0/414 0/504 0/316 7/594 0/001 فیلیپینی 1 0/773 0/873 0/609 6/296 0/001 جدول ٩ اندازههای اثر ترکیبی رویکرد ژانر-مدار بر بهبود نگارش زبـان دوم را بـه تفکیـک / انواع زبانهای اول افراد مورد مطالعه ، ارائه می دهد."