چکیده:
با توجه به ضرورت در انتخاب راهبردها و شیوههای کارآمد جهت طراحیهای آموزشی برای کودکان فارسی زبان در یادگیری زبان انگلیسی، در پژوهش کاربردی نظری حاضر، نظریه دستور شناختی لنگاکر به عنوان یک روش خلاق در آموزش زبان انگلیسی مورداستفاده قرار گرفت. هدف از تحقیق حاضر کاربرد خلاق دستور شناختی در آموزش است که سبب ساده سازی، یادگیری بهتر و توانمندی زبانی میشود که برای رسیدن به آن پرسشهای زیر موردتوجه قرار گرفته است: 1. بعد از گذراندن «دوره خلاق شیوه یادگیری توصیف کردن واژه در جمله»، افزایش تعداد واژگانی که با استفاده از ویژگی «مشخص بودگی» در بافت متنی معنادار توسط گروههای کنترل و آزمایش به کاربرده شدند، به چه میزان میشود؟ 2. چگونه میتوان از ویژگی «ترکیبهای هم نشینی» جهت آسان سازی آموزش ساخت «واحدهای پیچیده زبانی» درجملهها استفاده کرد؟ در این راستا، بعد از آموزش خلاق به شیوه شناختی از بین 160 نفر، متن 46 نفر از فارسی زبانان به کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس.[1] توصیف کیفی و کمی شدند. درنتیجه با کاربرد دورههای خلاق دستور شناختی لنگاکر، زبان آموزان توانستند با روش صحیح ترکیب و هم نشینی واژگان، به ساخت جملات خوش ساخت زبانی اقدام کنند. گروه آزمایش بعد از گذراندن دوره خلاق شیوه یادگیری توصیف کردن واژه در جمله، توانست از تعداد کل واژگان کتاب درسی 98 درصد واژگان را گسترش دهد و در متون خود بگنجاند. گروه کنترل نیز بدون گذراندن دوره خلاق توانست 44 درصد از کل واژگان را در متون خود به روش صحیح ترکیب و هم نشین کند. از نمودارهای شبه شناختی نیز جهت آسان سازی آموزش استفاده شد.
Regarding the necessity of selecting efficient language learning strategies and methods for teaching English to Persian-speakers, the Langacker’s cognitive grammar theory has been used as a creative method in teaching. The present study aims to evaluate the creative usage of cognitive grammar in education to simplify the process, provide better learning, and develop creativity and linguistic capabilities. For this purpose, the following questions have been addressed: 1. What is the increasing number of words used by both control and test groups, after passing the “creative course of the learning style of describing a word in a sentence” through the “specificity” attribute in meaningful contextual textures? 2. How can we use the “syntagmatic combinations” attribute to facilitate the teaching of “complex linguistic units” construction in the sentences? In this regard, following the creative training of participants with a cognitive approach, 46 Farsi speakers were analyzed qualitatively and quantitatively by using SPSS software. By using the creative courses of learning style and describing the word using Langacker’s cognitive grammar, together with quasi-cognitive charts for simplifying the education process, learners were able to create linguistic well-form sentences. The research results demonstrates that after completing the creative course of the learning style of describing a word in a sentence, the test group could expand 98% of the words from the total number of textbook words and include them in their texts; while the control group, who hadn’t gone through the creative course, managed to collocate only 44% of the total words. The outcomes illustrate the high effect of the approach in facilitating English teaching for Persian-speaking children.