چکیده:
ارزش ویژه برند یکی از اولویتهای اصلی در پژوهشهای بازاریابی است که هم برای مشتری و هم برای شرکت ارزش ایجاد میکند؛ به این صورت که ابتدا با ارائه کالایی مناسب و ایجاد رضایت در مشتری برای وی ارزش ایجاد کرده و سپس با ارزشی که برای مشتری ایجاد می-کند برای شرکت ارزش آفریده و نوعی مزیت رقابتی پایدار برای آن شرکت به وجود میآورد. هدف پژوهش حاضر استنتاج مدل مفهومی عوامل تشکیلدهنده ارزش ویژه برند و پیامدهای حاصل از ارزش ویژه برند با تکنیک فراترکیب از انواع روشهای فرا مطالعه است. در پژوهش حاضر محقق با بکارگیری تکنیک مرور نظامند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی پرداخته و با انجام گامهای 7گانه روش ساندلوسکی و باروسو، با شناسایی 4 عامل از عوامل تشکیلدهنده ارزش ویژه برند و 2 پیامد ارزش ویژه برند، مدل مفهومی آن را، دستهبندی نموده است. به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش کاپا استفاده شده است که مقدار شاخص کاپا برای عوامل تشکیلدهنده ارزش ویژه برند و پیامدها محاسبه شد که در سطح توافق عالی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که 4 عامل در مطالعات معتبر مربوط به ده سال گذشته ابعاد ارزش ویژه برند را تشکیل میدهند. ابعاد ادراکی، ابعاد نگرشی، ابعاد شناختی و ابعاد ارتباطی از ابعاد اصلی تشکیلدهنده ارزش ویژه برند میباشند. همچنین دو پیامد مربوط به مشتری و پیامدهای مربوط به شرکت پیامدهای ارزش ویژه برند را تشکیل میدهند.
Brand equity is one of the top priorities in marketing research that creates value for both the customer and the company; In this way, first by creating a suitable product and creating satisfaction in the customer, it creates value for him and then with the value that it creates for the customer, it creates value for the company and creates a kind of lasting competitive advantage for that company. The aim of this study is to deduce the conceptual model of the factors that make up brand equity and the consequences of brand equity with the meta-combination technique of various meta-study methods. In the present study, the researcher, using a systematic review approach and qualitative meta-composition, analyzed the results and findings of previous researchers and performed seven steps of Sandlowski and Barroso method, identifying 4 factors that make up brand equity and 2 consequences. Brand equity has categorized its conceptual model. In order to measure the reliability and quality control, the kappa method has been used. The kappa index value was calculated for the components of brand equity and its consequences, which is at the level of excellent agreement. The results of this study indicate that 4 factors in valid studies related to the last ten years constitute the dimensions of brand equity. Perceptual dimensions, attitudinal dimensions, cognitive dimensions and communication dimensions are the main dimensions of brand equity. Also, two consequences related to the customer and the consequences related to the company constitute the consequences of brand equity.