چکیده:
رشد فزاینده تجارتجهانی، زمینه را برای بازاریابیقومی، مهاجرت و گردشگری فراهم کردهاست؛ و پتانسیل کشورایران با داشتن قومیتهای متنوع و گوناگون دراین زمینه مهم اسـت و نیاز به بررسی عوامل مؤثر بر روی گردشگران خارجی را دارد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر غذایقومی، بازاریابی-قومی و فرهنگپذیری بر گردشـگرانخـارجی است. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است و ازنظر هدف، کاربردی، است روش نمونهگیری غیرتصادفیدر دسترس میباشد و از پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. جامعهآماری ، از گردشگرانخارجی انتخاب شده اند که به شهر تهران آمده اند و حجمنمونه 113 نفر با روش غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدهاند، بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش از نرمافزار اسمارت PLS استفاده گردید. صنعتگردشگری راهحلـی بـرای اقتصـاد محسـوب میشـود، دراین راستا پژوهش بیشتر بر کالاییکردن غذا، بهمنظور دستیابی به راههایی برای سودآوری بیشتر و توسعه اقتصادی تمرکز دارد. بازاریابیقومی میتواند تغییر ژرفی در صنعت-گردشگری بوجودآورد؛ بنابراین بازاریابان و هتلداران با ارتقای بازاریابیقومی و تمرکز روی کالاییکردن غذاها می توانند به این امر کمک کنند. نتایج این پژوهش نشانداد غذاهایقومی برروی قومیت، قومیت برروی بازاریابیقومی، قومیت برروی فرهنگپذیری، و قومیت برروی گردشگرانخارجی تأثیر مثبت و معنیداری دارند.
The growing growth of glabal trade has paved the way for ethnic marketing and tourism. And Irans potential with diverse ethnicities is important in this regard. The purpose of this study Innestigating the Impact of Ethnic Food, Ethnic Marketing and Culturalization on Foreign Totrism. The research method is descriptive- survey and applied in terms of purpose. Non-random sampeling method is available and a researcher-mede questionnaire is used. The statistical pop ulation of foreign tourists to the city of Tehran and a sample size of 113 people were selected using non-randomly available methods. The tourism industry is a solution to the economy ,in this regard, more research on food commodification, in order to achive ways to focous on greater profitability and economic development. The results showed that ethnic foods have a positive and signification effect on ethnicity, ethnicity on ethnic marketing, ethnicity on cultural acceptability and ethnicity on Foreign Totrism.
خلاصه ماشینی:
عنوان : بررسي تأثير غذايقومي، بازاريابيقومي و فرهنگ پذيري برروي گردشگران خارجي با نقش ميانجي قوميت ( مطالعه موردي: شهرتهران ) سميه رشيدي ١ تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٣/١٤ تاريخ پ ير مقا ه ١٤٠٠/٠٥/٠٨ رسول ثانوي فرد٢ علي حميدي زاده ٣ چکيده رشد فزاينده تجارت جهاني، زمينه را براي بازاريابيقومي و گردشگري فراهم کرده است ؛ و پتانسيل ايران با داشتن قوميت هاي متنوع دراين زمينه مهم اسـت .
ما دراين پژوهش مفهوم بازاريابيقومي را براي قوميت هاي گردشگران خارجي که فرهنگ نزديک به ايران دارند بکاربرده ايم که اين گردشگران داراي تاريخ فرهنگي جدا و مخصوص به خود هستند اما در کشورهاي همسايه ايران با فرهنگ تقريباً نزديک به ايران هستند؛ و فرهنگ در انتخاب غذا نقش مهم دارد.
باتوجه به مدل مفهومي فوق ، غذايقومي، بازاريابيقومي و فرهنگ پذيري به عنوان متغيرمستقل بر قوميت و گردشگران خارجي به عنوان متغير وابسته تأثير دارد لذا فرضيه هاي پژوهش به شرح ذيل ميباشد: ١-غذايقومي بر قوميت تأثيرگذار است .
در اين مقالـه بـر روي بررسي تأثير غذايقومي، بازاريابيقومي و فرهنگ پذيري برروي گردشگران خارجي به منظور توسعه گردشگري تمرکز شـده اسـت و در ايـن ميـان شـهرتهران را به عنوان نمونه موردمطالعه قرار داده است يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که در شرايط رقابتي امروز، هرروز شاهد توسعه بازارهايي هستيم که به عرضه کالاهايهويتي مختلفي ميپردازند همچنين افراد از هويت و احساس تعلق قوميت جماعتي، براي فروش و تبليغ کالاهاي خود بهره ميبرند.
يادداشت ها: 1- jamal et al 2- Cleverland et al 3- Penaloza 4- Liscandru& Chi Cui 5- Binter et al 6- Kontis, A, P.