چکیده:
مقایسه دیدگاه های اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره میزان کاربست شاخص های مدیریت کیفیت جامع (TQM) در فرآیند آموزش دانشگاه اصفهان
هویدا رضا,سیادت سیدعلی,اسحاقی مهدی
مقاله حاضر حاصل پژوهشی است که در رابطه با کاربرد TQM در آموزش عالی ایران صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه اصفهان بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم، نمونه مناسب پژوهش انتخاب شده است با استفاده از ابزار پرسشنامه و چک لیست مشاهده کلاس، داده های لازم جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شده اند. نتایج نشان داده که چهار اصل عمده TQM که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند یعنی رضایت اعضای هیات علمی و دانشجویان، بهبود مستمر فرایند آموزش دانشگاه، تصمیم گیری مبتنی بر داده ها و مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان در فرایند آموزش در حد مطلوب مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به ضرورت بهبود فرایند آموزش در دانشگاه، لازم است در شیوه های موجود تجدید نظر نموده و از شیوه های نوینی همچون TQM بهره بیشتری ببریم و این امر مستلزم آشنایی بیشتر با این شیوه است.
خلاصه ماشینی:
رضاهویدا1 دکتر سید علی سیادت2 مهدی اسحاقیان3 مقایسه دیدگاههای اعضای هیأت علمی و دانشجویان درباره میزان کاربست شاخصهای مدیریت کیفیت جامع (TQM) در فرایند آموزش دانشگاه اصفهان چکیده مقاله حاضر حاصل پژوهشی است که در رابطه با کاربرد TQM در آموزش عالی ایران صورت گرفته است.
(نتایج مطالعه مقدماتی همین پژوهش) 4-بهبود مستمر بهبود مستمر از اصطلاح ژاپنی (KAIZEN) گرفته شده که شیوهای برای نزدیک نمودن فاصلههای میان انتظارات مشتریان و ویژگیهای برون دادهای فرایند است(اسکاچیتی1،2002:2) کمیتهای در دانشگاه استرالیای جنوبی2(5991)طرحی را تحت عنوان طرح بهبود کیفیت برای آموزش و یادگیری ارائه کرده که در آن چهار مرحله برای بهبود مستمر کیفیت در فرایند آموزش معین شده است: 1-تعیین مسائل مربوط به کیفیت 2-انتخاب و کاربرد استراتژیهای مناسب اطمینان از کیفیت 3-ارزیابی استراتژیها 4-تجدید نظر در استراتژیها در این طرح مسائل مربوط به کیفیت در فرایندهای آموزش عالی در هفت جنبه اساسی قرار داده شده است: الف)اهداف و طرح درسی ب)مواد آموزشی ج)منابع د)تعامل اساتید و دانشجویان هـ)سنجش و ارزیابی و)مدیریت ز)ارزشیابی درس 5-تصمیمگیری علمی(مبتنی بر دادهها به نظر کافمن(3991)اطلاعات قلب سیستم مدیریت کیفیت جامع است.
روش پژوهش این پژوهش با بررسی دیدگاههای اعضای هیأت علمی و دانشجویان درباره به کارگیری چهار شاخص مدیریت کیفیت جامع در فرایند آموزش دانشگاه اصفهان،درصدد توصیف وضعیت موجود بوده است بنابراین پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی(زمینهیابی)است.
ب)یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش 1-یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیأت علمی پیرامون بهبود مستمر فرآیند آموزش در دانشگاه اصفهان تفاوت معنیداری وجود دارد.
4-بین دیدگاه دانشجویان دانشکدههای مختلف پیرامون بهبود مستمر فرایند آموزش دانشگاه تفاوت معنیداری وجود دارد برای بررسی این تفاوت از آزمون توکی HSD استفاده شد.