چکیده:
ارزشیابی برنامه درسی آزمایش های درس فیزیک دوره متوسطه شهر کرمان
موسی پور نعمت اله,بهزادپور فرزانه
در این مقاله پاسخ گویی به این پرسش مورد توجه است که آزمایش های درس فیزیک با چه کیفیتی در مدارس متوسطه اجرا می شود؟ از طریق مراجعه مستقیم به مدارس و مشاهده وضعیت آزمایشگاه ها، مصاحبه با مسوولان آزمایشگاه ها و برگزاری آزمون عملی برای دانش آموزان، داده های لازم جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها و قضاوت درباره چگونگی اجرای آزمایش ها، وضع موجود با وضع مطلوب مقایسه شد. در چهار موضوع مورد توجه این مقاله یعنی 1) وضعیت آزمایشگاه، 2) توانایی نیروی انسانی، 3)چگونگی اجرای آزمایش، 4) رغبت، مشارکت و یادگیری دانش آموزان، پس از جمع آوری داده ها و تحلیل کمی آن ها، مشخص شد که وضعیت موجود با وضعیت مطلوب، فاصله قابل توجهی دارد. آزمایشگاه های فیزیک دارای مشکل امکانات هستند، با وجود این که نیروی انسانی آزمایشگاه ها از کیفیت لازم برخوردار است، ولی مشارکت دانش آموزان در انجام آزمایش ها اندک است و یادگیری دانش آموزان در حداقل ممکن است. بر این اساس، پیشنهاد می شود که برای اجرای آزمایش های درس فیزیک تدابیر عملی فراهم شود و مسوولان به این رکن اساسی پیشرفت های علمی آینده و توسعه فناوری مبتنی بر نوآوری، عنایت ویژه نمایند.
خلاصه ماشینی:
دکتر نعمت الله موسیپور1 فرزانه بهزادپور2 ارزشیابی برنامه درسی آزمایشهای درس فیزیک دوره متوسطه شهر کرمان چکیده در این مقاله پاسخگویی به این پرسش مورد توجه است که آزمایشهای درس فیزیک با چه کیفیتی در مدارس متوسطه اجرا میشود؟از طریق مراجعه مستقیم به مدارس و مشاهده وضعیت آزمایشگاهها،مصاحبه با مسؤلان آزمایشگاهها و برگزاری آزمون عملی برای دانشآموزان،دادههای لازم جمعآوری گردید.
اهداف تحقیق در این پژوهش هدف این است که اجرای آزمایشهای درس فیزیک در دوره متوسطه مورد بررسی قرار گیرد و در این چارچوب سعی میشود که وضعیت آزمایشگاههای فیزیک مدارس متوسطه شهر کرمان از حیث امکانات و دسترسی شاگردان توصیف،و با وضع مورد انتظار مقایسه گردد تا از این طریق امکان اصلاح روند اجرایی فراهم شود.
پرسشهای تحقیق 1-وضعیت آزماشگاههای فیزیک مدارس متوسطه از حیث امکانات و دسترسی شاگردان چگونه است؟ 2-توانایی نیروی انسانی آزمایشگاههای فیزیک مدارس متوسطه چگونه است؟ 3-آزمایشهای دروس فیزیک مدارس متوسطه به چه نحو ارائه میشوند؟ 4-میزان رغبت و مشارکت دانشآموزان در اجرای آزمایشهای دروس فیزیک به چه میزان است؟ 5-میزان یادگیری(برنامه تجربه شده)دانشآموزان از آزمایشهای دروس فیزیک به چه میزان است؟ روش پژوهش آزمودنیها:جامعه آماری این پژوهش شامل کلاسهای اول رشته عمومی و سال دوم و سوم ریاضی و تجربی و سال دوم رشته کامپیوتر 131 دبیرستان و هنرستان شهر کرمان در سال تحصیلی 1831 بود که به دلیل محدودیت اجرایی و برپایه برخی از نظرات کارشناسی(سرمد،بازرگان و حجازی 9731:781) بیش از یک سوم آنها،یعنی 66 مدرسه،به شیوه تصادفی انتخاب شد و به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت(جدول شماره 1).