چکیده:
بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه های فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تهران، اصفهان و شیراز از مجلات الکترونیکی در مقایسه با مجلات چاپی
جوکار عبدالرسول,دهقانی لیلا
با توجه به اهمیت روزافزون مجلات در ارتباطات علمی و پیدایش قالب الکترونیکی مجلات، این مقاله می کوشد تا به روش پیمایشی و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی، میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه های فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تهران، اصفهان و شیراز از مجلات الکترونیکی در مقایسه با مجلات چاپی را بررسی نماید. یافته های نشانگر آن است که درصد بیشتری از دانشجویان دانشگاه های مورد بررسی از مجلات چاپی استفاده می کنند اما بسامد استفاده از مجلات الکترونیکی بیشتر می باشد. اکثریت آنها اهمیت مجلات الکترونیکی و چاپی را «زیاد» ارزیابی نموده اند. گرچه اکثر آنها استفاده از قالب «الکترونیکی» مجلات را ترجیح می دهند اما اکثر این دانشجویان مهارت خود را در استفاده از مجلات الکترونیکی «متوسط» ارزیابی می نمایند و نیاز به آموزش استفاده از مجلات الکترونیکی را احساس می کنند و اکثر آنها دلیل عمده عدم استفاده از مجلات الکترونیکی را عدم آموزش کافی در زمینه استفاده از مجلات الکترونیکی بیان نموده اند و سرعت کم بازیابی مهم ترین مانع آنها در استفاده از مجلات الکترونیکی می باشد.
خلاصه ماشینی:
5 (2) Excel(windows XP) یافتهها در این بخش یافتههای پژوهش در قالب پرسشهای پژوهش مورد بحث قرار میگیرد: سؤال 1:میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای فردوسی مشهد،شهید چمران اهواز،تهران،اصفهان و شیراز از مجلات چاپی در مقایسه با مجلات الکترونیکی چقدر است؟ براساس یافتههای پژوهش(جداول 2 الی 5)،29/11 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان از مجلات چاپی و 29/11 درصد آنها از مجلات الکترونیکی استفاده میکنند.
بهطور کلی،اکثریت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای مورد بررسی(06/52 درصد)،میزان مهارت خود را در استفاده از مجلات الکترونیکی «متوسط»ارزیابی نمودهاند و اغلب(66/66 درصد)آنها نیاز به آموزش استفاده از پایگاه مجلات الکترونیکی را در خود احساس میکنند و این مسأله یکی از مهمترین دلایل استفاده کمتر قالب الکترونیکی مجلات در مقایسه با مجلات چاپی میباشد.
جدول 51:موانع و مشکلات استفاده از پایگاههای مجلات الکترونیکی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای مورد بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که درصد بیشتری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای فردوسی مشهد،شهید چمران اهواز،تهران،اصفهان و شیراز مجلات چاپی استفاده میکنند،اما بسامد استفاده از مجلات الکترونیکی بیشتر میباشد.