Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه علم مینوی (بنیاد وحدت بخش حکمت متعالی و دانش عینی در پژوهشهای روان شناسی و علوم تربیتی)

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 235 تا 251)

خلاصه ماشینی:

"(1) Peters Burbules (2) Functionalism (3) Ethology (4) Evoloutionary psychology (5) Hergenhahn Matthew (6) Natural selection (7) Adaptation (8) Crawford (9) Analytic approach (01) Critical approach (11) Interpretive approach (21) Cresswell بر این اساس،بنیادهای فلسفی و نظری روشهای پژوهشی تحصلی و پساتحصلی که زیر بنای علوم‌ انسانی در غرب است،هرچند در علوم طبیعی و تجربی و در حل مسائل ساده انسانی ارزشمند و کار آمد است و ما حتما باید آنها را در سطوحی از پژوهشهای خود مورد استفاده قرار دهیم اما،در علوم انسانی و بخصوص در جوانب پیچیده و عمیق آن،در بنیادیترین مقوله‌های فلسفی یعنی در هستی‌شناسی‌1، انسانشناسی‌2،معرفت‌شناسی‌3،و ارزش‌شناسی‌4دچار کاستیهای اساسی است(لطف‌آبادی،4831 ب). 5-کاستیهای متون درسی و تدریس روشهای تحقیق بررسیهای ما(لطف‌آبادی،4831 ب)حاکی از آن است که: اولا متون دانشگاهی و محتوا و سرفصلهای تدریس روش تحقیق در علوم تربیتی و روان‌شناسی در ایران در چهل سال اخیر اساسا ترجمه و اقتباس از برخی کتابهای روش تحقیق در کشورهای انگلیسی زبان‌ بوده و توجهی جدی به بنیانهای فلسفه علم در تحقیق نداشته است حال آنکه فهم دقیق و درست فلسفه‌ علم،به عنوان مبنای اصلی پژوهش در روان‌شناسی و علوم تربیتی،همیشه باید چراغ راهنمای محقق در راه دشوار و پیچیده دستیابی به حقایق علمی باشد. به‌هرحال،این روز شریف بزرگداشت معلم و یادواره استاد مطهری را،که مدیریت محترم دانشکده‌ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی در موضوع فلسفه علم مینوی برگزار کرده و فرصتی فراهم‌ آورده‌اند تا این مقاله که در مورد بنیانهای فلسفی و روش شناختی پژوهش است ارائه شود،جای قدرشناسی‌ دارد و سرآغاز خوبی برای توجه به بنیاد وحدت بخش حکمت متعالی و دانش عینی در پژوهشهای علوم‌ تربیتی و روانشناسی در کشور ما است."

کلید واژه های ماشینی:

فلسفه علم مینوی ، پژوهشهای روان‌شناسی و علوم تربیتی ، روان‌شناسی ، دانش ، روانشناسی ، دانش عینی در پژوهشهای روان‌شناسی ، علوم تربیتی و روان‌شناسی ، علوم تربیتی ، پژوهشهای روانشناسی و علوم تربیتی ، تحصلی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.