چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر رشد آن در نوجوانان دبیرستانی است.بدین منظور تعداد 1000 نفر دانشآموز دختر از میان دانشآموزان پایهء اول و دوم دبیرستان استان خراسان رضوی بهطور تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه 500 نفره (آزمایش و گواه)جایگزین شدند.پرسشنامهء هوش هیجانی شوت،در مرحله پیشآزمون و پس آزمون اجرا گردید.گروه آزمایشی طی 6 جلسهء 90 دقیقهای،مداخلات مبتنیبر آموزش مهارتهای هوش هیجانی را به صورت گروهی دریافت نمود.مقایسهء نتایج آزمونها در مراحل پیشآزمون و پس آزمون نشانگر تأثیر مداخلات در بهبود شاخص هوش هیجانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود.
خلاصه ماشینی:
دکتر بهرامعلی قنبری هاشم آبادی1-حسین باقری2 بررسی میزان کارآیی آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر افزایش آن در نوجوانان چکیده هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر رشد آن در نوجوانان دبیرستانی است.
در صورتی که فرآیند اجتماعی شدن و رشد مهارتهای هیجانی در محیط اولیه خانواده مطلوب نباشد،این امکان وجود دارد تا مدارس از طریق آموزشهای ترمیمی به جبران این کاستیها بپردازند.
ازاینرو آموزش مهارتهیا هوش هیجانی به نوجوانان میتواند به آنان در مدیریت هیجانها و احساسات خود و بهبود روابط با دیگران و در نهایت افزایش کارایی شخصی و پیشرفت فردی و تحصیلی آن تأثیرگذار باشد.
درواقع مفهوم هوش هیجانی آخرین پیشرفت در زمینه فهم رابطه بین هیجان و تفکر بوده و محققان(گلمن،5991؛سگال، 7991)بر این باورند که کاربرد مفهوم"هوش"یک استعاره مناسب برای سیازهای است که از آن با واژه هوش هیجانی یاد میشود.
باتوجه به نقش تاثیرگذار مدارس بر رشد مهارتهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان و اهمیت فراگیری این مهارتها در افزایش توانمندی دانشآموزان در سازگاری موثرتر با خود و محیط و همچنین حساسیت ویژه دوره نوجوانی و تاثیرات پایدار این دوره بر شکلگیری شخصیت نوجوان،ضرورت توجه و آموزش سواد هیجانی و مهارتهای هوش هیجانی در دوره دبیرستان روشن یمگردد.
فرضیّهها الف-آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر افزایش آن در نوجوانان تأثیرگذار است.
این پرسشنامه براساس نظریهء هوش هیجانی سالووی و مایر(0991)با هدف ارزیابی،تشخیص،فهم و چگونگی تنظیم هیجانات در خود و دیگران،ساخته شده است.
جدول شماره 1:نتایج تحلیل واریانس چند متغیّری برای بررسی اثرات تعاملی دو متغیّر زمان و گروه در نمرهء کلّ هوش هیجانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل واریانس مؤلّفههای آزمون نیز بیانگر تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و گواه است.