Abstract:
هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مدل تکنولوژی نرم تجاری مبتنی بر بازاریابی آنلاین است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و دارای رویکرد آمیخته است. در مرحله اول از رویکرد کیفی بهره گرفته شد. در این مرحله بعد از مرور جامع ادبیات به بهرهمندی از نظرات خبرگان پرداخته شد. جامعه آماری مرحله اول خبرگان وکارشناسان حوزه فناوری و بازاریابی بویژه بازاریابی آنلاین هستند که با منطق اشباع نظری تعداد 14 نفر با روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مرحله دوم با استفاده از رویکرد کمی و با روش پیمایشی به بررسی اعتبار مدل استخراج شده از مرحله کیفی، پرداخته شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق تحلیل تم و در بخش کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. پس از ترسیم مدل اولیه، 390 پرسشنامه به روش تصادفی بین فعالان حوزه بازاریابی آنلاین، فناوریهای سخت و نرم و اساتید دانشگاه و دانشجویانی که با تکنولوژی های نرم تجاری و بازاریابی آنلاین آشنا بودند؛ توزیع شد. پایایی مصاحبه با استفاده از روش توافق درون موضوعی و روایی آن با روش روایی هفت مرحلهای بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن از روش اعتبار محتوا بررسی شد. یافتههای پژوهش حکایت از شناسایی26 مفهوم و 5 مقوله مشتمل بر: تکنولوژی نرم تجاری، نحلیل بازار، تجارت هوشمند،فناوری مشتری محور و بازاریابی آنلاین میباشد.یافتههای مرحله کمی حاکی از تایید روابط بین مولفههای مدل ساختاری است.
The purpose of present study is to design and validate a commercial soft technology model based on online marketing. This is an applied research with a mixed approach. In the first phase, a qualitative approach was used and after a comprehensive review of the literature, the opinions of the experts were discussed. The population of the study consisted of experts in the field of technology and marketing, especially online marketing, with a theoretical saturation of 14 individuals selected by purposeful sampling. In the second phase, the validity of the model extracted from the qualitative stage was investigated using a quantitative approach and a survey. The research instruments in the qualitative part of the study was interview, and questionnaire in the quantitative part. Data analysis was done in qualitative part through thematic analysis, and in quantitative part through structural equation modeling (SEM). After designing the initial model, 390 questionnaires were randomly distributed among local and international online marketing practitioners, people active in hard and soft technologies, university professors, and students familiar with soft business and online marketing technologies. Reliability and validity of the interviews were assessed using inter-subject agreement and seven-stage validity. The reliability and validity of the questionnaire were assessed using Cronbach's alpha coefficient and content validity. The findings of the study revealed the identification of 26 concepts and 5 categories including: soft business technology, market analysis, smart commerce, customer- centric technology, and online marketing. The findings in the quantitative phase confirmed the correlation between structural model components.
Machine summary:
یکی از موضوعات مهم برای مدیران بازاریابی که از بازاریابی آنلاین استفاده میکنند، توجه به تغییرات تکنولوژی و آگاهی از فناوریها برای شناسایی راه های متنوع در جهت تعامل و ارتباط با مشتریان است که برای ارائه خدمات مناسب و اطلاعات به موقع به مشتریان ، مناسب ترین روش را انتخاب میکنند (٢٠١٩ ,Carina &Baum, Martin, Johann ).
ازسوی دیگر سال های زیادی، فناوری مترادف با فناوری سخت درنظرگرفته شده و فناوریهای نرم ، مخصوصا برای کشورهای در حال توسعه کمتر موردتوجه قرار گرفته است ( ,Jianxing &Botchie, David ٢٠١٨).
بازاریابی آنلاین دربرگیرنده استفاده و بکارگیری مجموعه ای از ابزارهای قدرتمند جهت تبلیغ محصولات و خدمات از طریق اینترنت است (٢٠١٨ ,Rashmi &Mackey, Janani, Josh, Ella ).
ازطرف دیگر مطالعات کمی با رویکرد کیفی به بررسی موضوع فناوریهای نرم پرداخته اند، لذا محقق با شناسایی شکاف موجود و با رویکردی آمیخته (کیفی-کمی) به طراحی مدل برای فناوری نرم تجاری مبتنی بر رویکرد بازاریابی آنلاین پرداخته است .
ضریب آلفای کرونباخ استخراج شده برای تکنولوژی نرم تجاری با ١١ گویه ٠/٧٨٧، آنالیز بازار با ٨ گویه ٠/٨٧١، فناوری مشتریمحور با ٢ گویه ٠/٧٩٨، تجارت هوشمند با ٣ گویه ٠/٧٦٥ و بازاریابی آنلاین با ٢ گویه ٠/٨٢١ است .
٤. تجزیه وتحلیل یافته ها هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل تکنولوژی نرم تجاری مبتنی بر بازاریابی آنلاین بوده است .
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی مدل مناسب تکنولوژی نرم تجاری مبتنی بر بازاریابی آنلاین است .