Abstract:
جهان از زمان جنگ جهانی دوم شرایط استثنایی همانند ویروس کرونا را تجربه نکرده است. اکثر بحرانهای اقتصادی در دهههای اخیر ناشی از یک بحران مالی یا اقتصادی بوده است اما همهگیری ویروس کرونا یک رخداد بهداشتی گسترده بود که زندگی اجتماعی و اقتصادی بسیاری از مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده و بر الگوی مصرف، رفتار مصرف کننده و رفاه مردم تأثیرگذاشته و باعث افزایش بیکاری، فقر و کاهش رشد اقتصادی گردیده است. لذا به جهت اهمیت این موضوع این پژوهش به بررسی اثرات همهگیری ویروس کرونا بر الگوی مصرفی خانوارها در منطقه اقلیم کردستان و مقایسه تغییرات رفتار مصرف کننده قبل از زمان انتشار و در طول شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر درآمد و هزینه های خانوار پرداخته است. این مطالعه از نظر زمانی مقطعی و از نظر روش، مقایسهای بوده و جامعهی آماری اقلیم کردستان عراق است که حجم نمونه آماری آن بر اساس جدول مورگان تعیین گردیده و به منظور گردآوری اطلاعات و دادهها، از روش کتابخانهای و روش میدانی پرسشنامه و به منظور طراحی سوالات پرسشنامه، از طیف لیکرت 5 امتیازی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با دو نرمافزار اکسل و SPSS25 صورت گرفته است. نتایج کلی تحقیق نشان داد که همهگیری ویروس کرونا تأثیر معنیداری بر تغییر رفتار مصرف کننده داشته است به طوری که رفتار مصرف کننده قبل از همهگیری و در طول شیوع همهگیری دستخوش تغییر قرار گرفته است و شیوع این ویروس باعث کاهش درآمد و افزایش هزینه خانوار گردیده است.
The world has not experienced exceptional conditions like the coronavirus at its scale since World War II. Most crises in recent decades have been caused by a financial or economic crisis, but the corona virus Pandemic as a widespread and catastrophic health event affected the social and economic lives of many people around the world and disturbed consumption patterns and consumer behaviours. It has influenced the well-being and welfare of the people thourgh increasing unemployment, poverty and reducing economic growth. Considering the importance of this issue, this study examines the effects of corona virus pandemic on household consumption patterns in the Kurdistan Region of Iraq and compares changes in consumer behavior before the time of spread and during the outbreak of coronavirus and its impact on household income and expenditure. This study is cross-sectional in terms of time and method, focusing on the population of Kurdistan Region of Iraq. The sample size is determined by the Morgan table. And the data will be collected through survey questionnaire. In designing the questionnaire, a 5-point Likert scale was used. Data analysis was performed using two software packages: Excel and SPSS25. The overall results of the study showed that the corona virus pandemic had a significant effect on consumer behavior, such that consumer behavior changed before and during the pandemic, as the spread of the virus reduced income and increased the expenditures of households.
Machine summary:
اکثر بحران های اقتصادی در دهه های اخیر، ناشی از یک بحران مالی یا اقتصادی بوده است اما همه گیری ویروس کرونا یک رخداد بهداشتی گسترده بود که زندگی اجتماعی و اقتصادی بسیاری از مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده و بر الگوی مصرف ، رفتار مصرف کننده و رفاه مردم تأثیر گذاشته و باعث افزایش بیکاری ، فقر و کاهش رشد اقتصادی گردیده است .
لذا به جهت اهمیت این موضوع ، این پژوهش به بررسی اثرات همه گیری ویروس کرونا بر الگوی مصرفی خانوارها در منطقه اقلیم کردستان و مقایسه تغییرات رفتار مصرف کننده قبل از زمان انتشار و در طول شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر درآمد و هزینه های خانوار پرداخته است .
(& Arabia, 2020 به طور کلی، همه گیری ویروس کرونا، بر اقتصاد محلی کشورهایی که از آن رنج میبرند، تأثیر زیادی داشته ازجمله : ١- مانع فعالیت های اقتصادی از طریق ایجاد مانع در تولید، خدمات ، حمل ونقل ، گردشگری و بازاریابی شده که باعث تضعیف عرضه و تقاضا گردیده است .
(٢٠٢٠) Amiri &Mohammadifar در مطالعه ای به بررسی رفتار خرید مصرف کنندگان در شرایط بحران (بحران کووید ١٩) با استفاده از روش های بررسی پایگاه های اطلاعات تخصصی و انجام مصاحبه پرداخته اند که نتایج حاصل نشان داده که مدل پیش بینی وضعیت تقاضا برای کالاها یا خدمات پس از کرونا، به سطح درآمد مصرف کنندگان و ماهیت کالا یا خدمات و میزان تعامل انسانی در مبادله بستگی دارد.