Abstract:
شناسایی شاخص ها و اجزاءزبانشناسی برندوهمچنین ابعادموجودد فرآیندروانشناسی مصرف کننده از برندهدف اول و بررسی تاثیر ابعاد زبانشناسی برند بر ابعاد روانشناسی مصرفکننده درصنعت مواد غذایی هدف دیگر این پژوهش می باشد.به منظور شناسایی ابعادو شاخصهای زبانشناسی برند ازرویکرد کیفی وبه منظور بررسی معناداری ومیزان تاثیرات اجزاء مدل ازرویکرد کمی استفاده گردید. دادههای موردنیاز پژوهش در بخش کیفی مبتنی برپنل خبرگانی دربردارنده 10 خبره بازاریابی درصنعت غذایی استفاده گردید. این افراد مبتنی بر روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده وفرایند انتخاب تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت همچنین به منظور تکمیل پرسشنامه ها در بخش کمی از جامعه خبرگان بازاریابی و فروش و مدیران و تحلیلگران در صنعت مواد غذایی نمونه ای 420 تایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و فرمول نمونه گیری مربوط به روش مدلسازی معادلات ساختاری (فرمول کیو) گزینش گردید.گردآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه بدون ساختار ودر بخش کمی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته به انجام رسید.نهایتا دادههای گرداوری شده دربخش کیفی مبتنی بررویکردهرمنوتیک و تحت روش تحلیل محتوای کیفی و نرم افزار MAXQDA تحلیل گردیدند.داده های کمی نیزدرقالب پرسشنامه دردوبخش زبان شناسی برندوروانشناسی مصرف کننده ل گرداوری و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از بخش کیفی ابعاد هفت گانه مربوط به کاربرد زبان در فعالیت های برندسازی و شاخص های آن ها را مشخص کرد.بر اساس نتایج بخش کمی ابعاد هفت گانه زبانشناسی برند دارای تاثیر معنادار و مثبتی برروانشناسی مصرف کننده می باشند.
identifying the indicators and components of brand linguistics as well as the existing dimensions in the process of consumer psychology of the first target brand and investigating the effect of brand linguistics dimensions on the dimensions of consumer psychology in the food industry is another goal of this research. A qualitative approach was used to identify the dimensions and indicators of brand linguistics and a quantitative approach was used to examine the significance and extent of the effects of the model components. The data required for the research were used in qualitative section based on an expert panel containing 10 marketing experts in the food industry. These individuals were selected based on the snowball sampling method and the selection process continued until theoretical saturation was achieved. Also, in order to complete the questionnaires in quantitative part, a sample of 420 marketing and sales experts and managers and analysts in the food industry were used using the available sample sampling method and the formula related to the structural equation modeling method. Data were collected in the qualitative part using semi-structured interview tools and in the quantitative part by a researcher-made questionnaire. Finally, the collected data were analyzed in the qualitative section based on the hermeneutic approach by using of qualitative content analysis method in MAXQDA software. Quantitative data were collected in the form of a questionnaire in two sections of brand linguistics and consumer psychology based on 75 questions and were analyzed using structural equation modeling in AMOS software.
Machine summary:
به واقع این زبان است که در نقش ابزار برقراری ارتباطات میان مشتری و برند ظاهر شده و انتقال دهنده معانی برند و اثرگذار بر ادراکات ، حافظه ، نگرش ها و رفتارهای مشتریان (٢٠١٧) Lerman &Carnevale, Luna و & Leclerc, Schmitt (١٩٩٤) ́Dube در زمینه چگونگی اثرگذاری زبان بر شکل گیری تداعیات برند تحقیق نمودند.
ادبیات حیطه زبانشناسی برند دربردارنده سه بخش عمده روانشناسی زبان ، جامعه شناسی زبان و نمادشناسی زبان بوده و مطالعات مبتنی بر این سه بخش ، به بررسی نقش و تأثیرات زبان بر ادراکات و نگرش های مشتریان در سه بخش کلی پرداخته اند: نخست نام گذاری برند، دوم آواشناسی برند (نحوه تلفظ و بیان نام برند) و سوم جملات تبلیغاتی برند.
این موارد از توسعه نام های برندی جدید در ذهن مشتری تا ایجاد ارتباطات طولانی تر با مشتریان از طریق تبلیغات و وب سایت ها را شامل می - شود؛ اما بیشترین استفاده از روانشناسی زبان ، مربوط به مطالعات در زمینه حافظه برند است .
در این زمینه ، در پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی که مبتنی بر ادبیات موجود و ویژگی های خاص زبان فارسی به دنبال شناسایی نقش اجزاء زبانشناسی برند و اجزاء روانشناسی برند از منظر مشتریان است که از رویکرد کیفی و ابزار مصاحبه استفاده شده و به منظور بررسی معناداری و میزان تأثیرات اجزاء مدل و در راستای دستیابی به پیامدهای مطلوب مدنظر (معناداری و میزان تأثیرات اجزاء زبانشناسی برند بر ابعاد و اجزاء روانشناسی برند)، از رویکرد کمی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
Language and culture: A new approach to consumer behavior in international marketing research.