چکیده:
یادگیری زبان خارجی همانند زمینه های دیگر یادگیری دستخوش فراموشی است . توجه به پدیدة فراموشی در بیان گفتاری و نوشتاری در زبان خارجی اهمیت خاصی دارد، زیرا این دو حوزه، نمود توانش و مهارتهای زبانآموز هستند. این تحقیق با هدف بررسی پدیدة فراموشی در حوزة یادگیری زبانهای خارجی (زبان فرانسه ) در سطح تولید زبانی صورت گرفته است . برای بررسی نظریه های مرتبط با فراموشی ، حافظه و ذخیرهسازی اطلاعات از روش توصیفی - تحلیلی استفاده کردیم . در ادامه ، طی یک تحقیق میدانی با استفاده از کلمات عینی و ذهنی به بررسی فراموشی کلمات در حوزة زبان خارجی پرداختیم . فراموشی کلمات را در قالب دو آزمون بر پایة دو منبع متفاوت، یعنی لیست کلمات جدای از متن و کلمات داخل متن به زبان فرانسه ، در میان زبانآموزان زن و مرد با دو ردة سنی ٢٥ تا٣٠ سال و ٣١ تا٤٠ سال بررسی کردیم . نتایج پژوهش نشان داد که فراموشی ، وابسته به نوع کلمات زبانی است و کلمات ذهنی ، نسبت به کلمات عینی بیشتر فراموش می شوند. دادهها نیز ثابت کردهاند که سن و جنس آزمودنی ها تاثیر معناداری بر فراموشی کلمات عینی و ذهنی دارند. به بیان دقیق تر، سن و جنس آزمودنی ها و نوع کلمات، زمانی که کلمات در قالب یک متن باشند، بر فراموشی تاثیرگذارند، به طوریکه در گروه ٢٥ تا ٣٠ سال فراموشی کلمات عینی در بین مردان معنادار و ١/٨٢ درصد بیشتر از زنان بوده است ، ولی در گروه سنی ٣١ تا ٤٠ سال، نتایج برعکس بود و میزان فراموشی زنان ٢/٥ درصد بیشتر شد.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق با هدف بررسی پدیدة فراموشی در حوزة یادگیری زبانهای خارجی (زبان فرانسه ) در سطح تولید زبانی صورت گرفته است .
کدامیک از ویژگی های فردی زبانآموزان، نظیر سن و جنس بر فراموشی تأثیر می گذارند؟ برای پاسخ به سؤالات بالا میزان فراموشی (کلمات عینی و ذهنی ) را در روند تولید زبان خارجی در سطح نوشتار در میان زبانآموزان زبان فرانسه بررسی می کنیم .
از میان پژوهش های انجامشده در ایران در حوزة حافظه و یادگیری و ارتباط آن با متغیرهای فردی ازجمله سن و جنس می توان به پژوهش دکتر حسین زارع (١٣٨٦) اشاره کرد که با هدف بررسی تفاوتهای سن و نوع اطلاعات (آزمایشگاهی و معمولی ) بر عملکرد حافظة آشکار و ناآشکار انجام شده است .
تحقیقات انجامشده به صورت جداگانه به مطالعات مربوط به تفاوتهای فردی و یادگیری زبان خارجی یا به مطالعات مربوط به عملکرد حافظه و یادگیری زبان خارجی محدود می شوند و بررسی همزمان میزان عملکرد حافظه از طریق فراموشی در یادگیری زبان خارجی با توجه به ویژگی های فردی (سن و جنس ) زبانآموزان ایرانی در زبان فرانسه مورد بحث نبوده است .
٦. مطالعة میدانی در مطالعة میدانی میزان فراموشی در تولید نوشتاری زبان فرانسه ، تأثیر نوع محتوا (کلمات عینی و ذهنی ) و نقش سن و جنس آزمودنی ها در یادآوری اطلاعات بررسی شدند.
Psychology of Memory and Learning: a Cognitive Approach.