چکیده:
The current research، taking into account three standards of Beaugrande & Dressler’s textual-cognitive model i.e. cohesion، coherence، intertextuality، explains the four-fold stages of textual perception in Sohrab Sepehrie''s poetic collection Zendegi-ye Khwabhâ (Dreams’ Life). The aim of the study is to find a new analytical method of the contemporary poetry that is identified through the text hence; it is a collection of identical and mental processes that gradually ring forth the method of understanding and stages of perception to readers. Based on the above model، this study elaborates on a quadric procedure، consisting of parsing، concept recovery، idea recovery and plan recovery for perceiving Sepehrie’s poetry. Here، “parsing” is achieved through collocation; “concept recovery”، through finding the schema; “idea recovery” through taking a sequence of actions and looking for background knowledge and intertextuality; and finally the “plan recovery” through attachment. In other words، a receiver arrives at sequence of actions following collocations that fills the gap in the text and discovers the poet’s schema through sharing his/her background information with instances of intertextuality. Sepehrie succeeded in expressing his metaphysical experiences in a compact way through repeating and describing a chain schema via appealing to surrealism and mysticism as elements of intertextuality.
خلاصه ماشینی:
استاد زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران دریافت : ٩٢/٤/٢٣ پذیرش: ٩٢/٧/٢٢ چکیده در این پژوهش ، مراحل چهارگانة دریافت متن را با توجه به سه معیار متنیت بوگراند و درسلر، یعنی انسجام، پیوستگی و بینامتنیت ، در مجموعة شعر زندگی خوابها، اثر سهراب سپهری، بیان کردهایم .
منتقد هنگام تحلیل ، در انتخاب عناصر تکرار شونده، مفاهیم اصلی یا مراکز کنترل و بینامتن نقش دارد و این گزینش ، هم به تجربیات مشترک شاعر با خواننده بستگی دارد، هم به وسعت مطالعات خواننده که سبب درک بینامتن ها می شود و هم به دیدگاه خواننده که هنگام دریافت ، آگاهانه متن را هدایت می کند.
مایکل هوی الگوی حل مسئله را برای سازمان متن و درک پیشنهاد می کند و معتقد است که دانش تجربی ما از جهان توسط 7 Text nguistic طرحوارههای ذهنی به طور منظم سازماندهی می شود و اگر بخشی از این دانش فعال شود، بقیة اطلاعات مرتبط با آن در دسترس قرار می گیرد و متن ، تولید یا بازآفریده و درک می شود (٢٤٤ -٢٤١ :١٩٨٣ ,Yule &Brown ).
تقطیع و بازیابی مفاهیم در این پژوهش مراحل دریافت متن را براساس تقطیع متن مجموعة شعر زندگی خوابها به 37 Type 38 scripts کمک همایندی که از دید هلیدی نوعی تکرار است ، انجام می دهیم (٣١٢ :١٩٩٠ ,Halliday) و مفاهیم را با نظریة پورتسیگ در باب انواع همایندها در حوزههای معنایی بازیابی می کنیم .