چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، روایت فهم درونی شده معلمان و مربیان از تجربه تحصیل در رشته«تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت»در راستای نقش فلسفه تربیت در تحول عملکرد آنان می باشد. برای دست یابی به این
هدف از روش زیست نگاری و روایتی بهره گرفته شد و فهم دوازده نفر از معلمان و مربیان با استفاده از
مصاحبه نیمهساختاریافته، مصاحبه روایتی، گزارشهای خودزیستنگاری، بازیابی و روایت شد. نتایج
حاصل تحلیل روایت ها نشان داد که چنین فهمی، واجد دو روایت غمانگیز و روایت شوقآفرین درباره
نقش فلسفه تربیت است. با تامل در یافت ههای پژوهش ، پیشنهادی هایی برای فیلسوفان و نظریه پردازان
تربیت از یک سو و معلمان و مربیان آن، از سوی دیگر ارائه شد. اندکی دور شدن از کرسی نظریهپردازی
انتزاعی دانشگاه، حضور در میدان پر ازدحام مدرسه و فهم ورزی زنده و پویای فیلسوفان و نظریهپردازان
تربیت با دغدغه ها و مسائل عینی و ملموس فضای کلاس درس، اصل کلام این پژوهش در گفتگو با
آنهاست. پرهیز از بی تاملی و روزمرگی و ر و آوردن ب ه فلسفه ورز ی و نویسندگی، سخن دیگر این
پژوهش در گفتگو با مربیان و معلمان میباشد.
خلاصه ماشینی:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﻮﻣﯽ در ﻧﻈﺮ دارد ﺗﺎ ﺳﻔﺮي ﺑﻪ دﻧﯿﺎي ذﻫﻦ و ﺿﻤﯿﺮ ﻣﺮﺑﯿﺎن و ﻣﻌﻠﻤـﺎن ﺗﺮﺑﯿـﺖ در اﯾﺮان داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ آﻧﺎن ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﮐـﻪ اﺻـﻮﻻً ﻓﻠﺴـﻔﻪ ﺗﺮﺑﯿـﺖ و ره آوردﻫـﺎي آن در ﻣﻨﻈﻮﻣـﻪ ﻧﻈـﺮ و ﻋﻤﻞ آﻧﻬﺎ از ﭼﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ؟ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، آﻣﻮزﮔﺎران ﺑﺎ ﮔﺬر از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ در رﺷـﺘﻪ ﺗﺎرﯾﺦ و ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ و آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ره آوردﻫﺎي آن در اﯾﺮان، ﻧﻘﺶ آن را در ﺗﺤﻮل ﻧﻈﺮ و ﻋﻤﻞ ﺧـﻮد ﭼﮕﻮﻧﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ؟ آﯾﺎ آﻧﺎن ﺑﺎور و اﻣﯿﺪي ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ و رهآوردﻫـﺎي آن ﻣﺎﻧﻨـﺪ »ﺳـﻨﺪ ﺗﺤـﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش« در ﺗﺤﻮل ﻋﻤﻠﮑـﺮد ﺧـﻮد و ﺗﻌﻠـﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿـﺖ اﯾـﺮان دارﻧـﺪ ﯾـﺎ ﻧـﺪارد؟ آﯾـﺎ ﺣﺎﺻـﻞ دﺳﺘﺮﻧﺞ و ﺗﺄﻣﻞ اﺳـﺘﺎدان و ﻓﯿﻠﺴـﻮﻓﺎن ﺗﺮﺑﯿـﺖ در ﺑـﺎزار ﻋﻤـﻞ ﻣﺮﺑﯿـﺎن و ﻣﻌﻠﻤـﺎن، ﺧﺮﯾـﺪار و ﺑﻬـﺎﯾﯽ دارد؟ آﯾـﺎ ﺗﺤﻮلآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ اﺳﺘﺎدان و ﻓﯿﻠﺴﻮﻓﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﭘـﺮورش اﯾـﺮان، در ﺗـﺮازوي ﻧﻈـﺮ و ﻋﻤـﻞ ﻣﻌﻠﻤﺎن و ﻣﺮﺑﯿﺎن، از وزﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮدار اﺳﺖ؟ روش ﭘﮋوﻫﺶ روﯾﮑﺮد اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، روﯾﮑﺮد ﮐﯿﻔﯽ2 در ﭘﮋوﻫﺶﻫـﺎي ﺗﺮﺑﯿﺘـﯽ ﻣـﯽﺑﺎﺷـﺪ.
ﻧﻤﻮﻧـﻪﻫـﺎﯾﯽ از ﭘﺮﺳـﺶﻫـﺎي ﮐﺘﺒـﯽ ﺑـﺎز ﭘﺎﺳـﺦ ﮐـﻪ از ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻮدزﯾﺴﺖﻧﮕﺎري اﻧﺘﻘﺎدي درﺑﺎره ﻧﻘﺶ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ در ﺗﺤﻮل ﻋﻤﻠﮑﺮدﺷﺎن، ﺑﯿﺎن ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ: üﻣﻦ ﻣﻌﻠﻢ اﯾﻨﮏ ﭘﺲ از ﺗﺤﺼﯿﻞ در رﺷﺘﻪ ﺗﺎرﯾﺦ و ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اذﻋﺎن دارم ﮐﻪ اﯾـﻦ رﺷـﺘﻪ ﺗﻮاﻧﺴـﺘﻪ اﺳﺖ ﯾﺎ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺎ، ﺑﯿﻨﺶﻫﺎ، ﻧﮕﺮشﻫﺎ و ﻣﻬـﺎرتﻫـﺎي ﻣـﻦ اﯾـﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮﻫـﺎ را ﺑـﻪ وﺟﻮد آورد ﮐﻪ .....