چکیده:
این پژوهش ، از جمله پژوهش های میان رشته ای است که در حوزههای علوم شناختی ، زبانشناسی بالینی ، عصب شناسی زبان و آسیب شناسی زبان قرار می گیرد و در جهت حل مشکلات و اختلالات مربوط به زبان، انجام گرفته است . هدف از این پژوهش ، مقایسة تاثیر تحریک سیستم نورونهای آینه ای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در گفتار آزاد کودکان اتیستیک است . به همین منظور، ابتدا دو پژوهش آزمایشی در ١٢ جلسه روی دو دختر ٦ و ٧ سالة اتیستیک به مدت چهار هفته در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکدة علوم توانبخشی اجرا شد. پس از مشاهدة نتایج مثبت و موثر این دو روش، نمونه های دیگر، یعنی ٦ دختر اتیستیک ٥- ٨ سالة تکزبانة فارسی زبان، به صورت نمونة در دسترس، انتخاب شدند و ٤٢ جلسه در طی چهارده هفته ، به صورت سه جلسة ٢٠- ٣٠ دقیقه ای در هفته تحت آموزش، قرار گرفتند. آزمودنی ها به دو گروه تقسیم شدند؛ هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند در گروه اول که شامل ٣ آزمودنی می شد، موسیقی در کلاس پخش نمی شد (تحریک دیداری و حرکتی )؛ اما در گروه دوم که شامل ٣ آزمودنی می شد، هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند، موسیقی بی کلام پخش می شد (تحریک دیداری، حرکتی و شنیداری). به منظور ارزیابی شاخص میانگین تعداد فعل در جمله ، گفتار آزمودنی ها، پیش و پس از اجرای مداخله ، درحین بازی و مکالمات روزمره ضبط شد؛ سپس میانگین تعداد فعل در جملة آن ها اندازهگیری شد. یافته های حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخة ٢٠ به کمک آزمون تی زوج و آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج حاکی از آن است که میانگین تعداد فعل در جمله ، به صورت معنی داری بعد از دورة آموزشی در هر دو گروه افزایش یافت . علاوه بر افزایش میانگین تعداد
خلاصه ماشینی:
"هدف از این پژوهش ، مقایسة تأثیر تحریک سیستم نورونهای آینه ای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در گفتار آزاد کودکان اتیستیک است .
براساس یافته های این پژوهش می توان گفت تحریک سیستم نورونهای آینه ای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند تأثیر مثبتی بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اتیستیک دارد.
مقایسة نتایج حاصل از پیش آزمون و پس آزمون میانگین تعداد فعل در جمله در آزمودنی های گروه اول Graph 1: A Comparison of Pretest-Posttest Results of Average Number of Verbs for First Group Subjects پس از مشاهدة تأثیر مثبت تحریک دیداری -حرکتی سیستم نورون های آینه ای از طریق تقلید حرکات قصدمند در مرحلة بالا، فرضیة دوم بررسی شد.
نتایج این پژوهش ، نخست نشان می دهد که تحریک سیستم نورون های آینه ای از طریق آموزش تقلید حرکات قصدمند که به عنوان تمرین در طول دورة مداخله ارائه گردید، باعث رشد میانگین تعداد فعل در جملة آزمودنی ها شده است .
به طور کلی یافته های این تحقیق هم راستا و موافق با دیگر مطالعات از جمله پژوهش والن و بولکی (٢٠٠٦)، اینگرسل و لالندی (٢٠١٠)، رفیعی و دیگران (١٣٨٨)، رفیعی و دیگران (١٣٨٩) و فردوسی و دیگران (١٣٩٢) می باشد و تأثیر مثبت تحریک سیستم نورونهای آینه ای را در رشد زبان کودکان اتیستیک نشان می دهد."