چکیده:
انتخاب راهبرد مناسب بازاریابی، بر فروش بیشتر محصولات و خدمات و موفقیت سازمان ها در عرصة رقابت موثر است. ازجمله عوامل موثر بر انتخاب راهبرد مناسب بازاریابی، تصمیمات و راهبردهای رقبا در بازار است. توسعة ابزار ریاضی مناسب برای انتخاب راهبرد بهینة بازاریابی با توجه به راهبردهای انتخابی رقیب، هدف اصلی این مقاله است. رویکرد تئوری بازی ها که ابزار تصمیم گیری در شرایط تعارض است، برای انتخاب راهبرد بهینة بازاریابی پیشنهاد می شود. با توجه به انواع روش های تحلیل بازی، بازی ایستا، محدود و غیرهمکارانه با جمع ثابت برای این مسئله توسعه داده شده و اجرایی بودن مدل پیشنهادی برای طراحی راهبردهای بهینة بازاریابی نوشابه های گازدار در دو برند برتر این بازار به کار گرفته شده است. انطباق مراحل و اجزای مدل تئوری بازی ها با مسئلة برنامه ریزی راهبردی بازاریابی و تعریف اجزا و روش حل بازی طراحی شده برای مسئلة تحلیل بازار ازجمله ویژگی های این پژوهش است. نتایج این مطالعه نشان می دهد اگر هریک از دو برند معروف نوشابه های گازدار، یکی از راهبردهای قیمت و ترویج را برای راهبرد بازاریابی خود انتخاب کنند، حداکثر سهم بازار را خواهند داشت.
خلاصه ماشینی:
اما در بیشتر مواقع شرکتها در انتخاب راهبردهای بازاریابی خود براساس مؤلفههای P4 بهطور مستقل از رقبا تصمیمگیری میکنند و کمتر اتفاق میافتد که دو یا چند رقیب در بازار، راهبردهای بازاریابی خود را قبل از اجرا باهم هماهنگ کنن Marketing Mix Gordon McCarthy Mohammed & Pervaiz Product Place Price Promotion Kotler Goldsmith حرکات رقیب را بررسی کنند تا هرکدام سهم خود را از بازار برداشت کند.
در طرح راهبرد بازاریابی به راهبردهای انتخابی رقیب توجه میشود، اما ممکن است رقیب راهبرد خود را در آینده به دلیل بیاطلاعی از دیگران تغییر دهد و اینکه تا رقیب راهبرد خود را عملیاتی نکند، دیگر رقبا از آن اطلاع پیدا نخواهند کرد؛ برای مثال، بازار یک محصول مصرفی یا پرگردش 1 با مشتریان مشخص را در نظر بگیرید؛ اگر هر کدام از رقبا بدون مطالعه و اطلاع از یکدیگر راهبرد بازاریابی مشابهی مانند عرضة کالا در فروشگاههای بزرگ را انتخاب کنند، این تعارض به همة رقبا لطمه خواهد زد؛ درحالیکه اگر یکی راهبرد تنوّع محصول و دیگری تنوّع مکان عرضه یا ترکیبی از مؤلفههای P4 را بهطور متمایز انتخاب کنند، همة رقبا در یک بازی برد-برد شرکت کردهاند.
با تعریف توابع سود و زیان هر بازیکن در قبال اتخاذ یک راهبرد بازاریابی مشخص (هر یک از مؤلفههای P4 مانند مکان)، تلاش شده است با ابزار ریاضیات، راهبرد بهینة بازاریابی برای هر رقیب در بازار رقابتی کالاهای پرگردش و مصرفی FMCG’s (Fast Moving Consuming Goods) Game Theory Vasin تعیین شود.
ویژگی عمدة تصمیمگیری در شرایط بازی این است که هر بازیکن قبل از تصمیمگیری و انتخاب باید واکنش دیگران را نسبت به انتخاب و تصمیم خود Nickels and Jolso Judd People Booms and Bitner Mindak and Fines Baungartner Fifield and Gilligan Robins Moller Yi Physical evidence Subhojit Saeidi Pour et al.