چکیده:
برخی محققان بر این باورند مهارتهای زبانی کودکان دارای لکنت کمتر از همسالان بدون لکنت آنها است. تنوع و تراکم واژگانی دو ویژگی زبانی هستند که مهارتهای واژگانی کاربران زبان را نشان میدهند. هدف از این پژوهش، مقایسۀ این دو متغیر در روایتهای داستانی کودکان با و بیلکنت 4-8 سالۀ فارسیزبان است. 14 کودک دارای لکنت (7 کودک 4-6 ساله، 7 کودک 6-8 ساله) که در بهار سال 1399 با مراجعه به کلینیکهای خصوصی گفتاردرمانی شهر تهران انتخاب شدند و 14 کودک همتای سنی آنها که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل دادهاند. ابزار پژوهش یک داستان مصور بدون کلام است. تنوع واژگانی با استفاده از مقیاس MSTTR محاسبه شده است. نسبت نوع به نمونه، درصد استفاده از واژههای محتوایی و نقشی و فراوانی استفاده از طبقات دستوری واژههای محتوایی درمجموع روایتهای کودکان 4-6 ساله و 6-8 سالۀ دو گروه محاسبه و موردمقایسه قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تنوع واژگانی در کودکان بدون لکنت بیشتر از کودکان با لکنت است، اما تفاوت بهلحاظ آماری معنادار نیست. کودکان دارای لکنت نسبتبه گروه کنترل واژههای محتوایی بیشتری بهکار بردهاند که تفاوت آن در گروه سنی 6-8 سال و مجموع آزمودنیها معنادار است. درمجموع کاربرد فعل، صفت و قید در گفتار کودکان بدون لکنت و استفاده از اسم در کودکان دارای لکنت بیشتر دیده میشود که در این میان تنها تفاوت درصد استفاده از قید معنادار است.
Some theories declare that the language ability of children who stutter (CWS) may be depressed when compared to those of their fluent peers. This research aims at comparing lexical diversity and lexical density as dependent variables in the narratives of two groups of children selected through convenience sampling method: 14 children (4-8 year old) who stutter and 14 age-matched children who do not stutter (CWNS) as the control group. Lexical diversity analyzed through computing MSTTR (Mean Segmental type-token ratio).The results indicated that CWNS demonstrated more lexical diversity compared to CWS, although difference is not significant. CWS used more content words and less function words than CWNS in their narrations and the difference is statistically significant. Comparing different word classes showed that CWS narrations contain more nouns than CWNS narrations, whereas CWNS use more verbs, adjectives and adverbs. However, the difference in the percentage of adverb usage is the only statistically significant item.