چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هنرهای زیبا در ارتقای مهارتهای گفتاری در بین فراگیران بزرگسال زبان آلمانی انجام شد. در این پژوهش، از روشهای کتابخانهای و میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. بخش اول این مقاله به تبیین چرایی استفاده از هنرهای زیبا در آموزش زبانهای خارجی میپردازد. بخش دوم نشان میدهد چگونه زبان و الگوهای تصویری هنری میتوانند بهصورت دو قطب میانرشتهای درهم آمیخته و در جهت بهبود مهارتهای گفتاری مؤثر واقع شوند. طرح پژوهشی از نوع پیشمطالعهای و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل خواهد بود. طرح در چهار جلسۀ نود دقیقهای انجام میشود. در جلسۀ اول، پیش ـ آزمون با کمک سؤالات شفاهی آزمون «آلمانی برای مهاجران» اجرا میشود. پس از ضبط، دادهها تحلیل و نتایج معرفی میشوند. در ادامه با استفاده از یک طرح آموزشی با کمک اثر هنری از هنرمند اتریشی، آلبرت پاریس گوترزلو نشان داده خواهد شد که با چه روشهایی میتوان بهصورت هدفمند از هنر در آموزش در جهت بهبود مهارتهای گفتاری بهرهمند شد. بعد از اتمام دو جلسۀ نود دقیقهای پسآزمون برگزار میشود. دادهها با کمک معیارهای آزمون «آلمانی برای مهاجران» موردتجزیه و تحلیل قرار میگیرند. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی هنر در بهبود مهارتهای گفتاری زبانآموزان، بهخصوص در استفادۀ مؤثر از واژگان و دانش دستوری بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که میتوان از هنرهای زیبا بهعنوان رسانۀ تصویری مؤثری در جهت پیشبرد اهداف آموزشی بهویژه مهارتهای گفتاری بهخوبی استفاده کرد.
The aim of this study was to examine the role of the visual arts in promoting language competence in adult learners of the German language. Taking into account the motivational needs of learners when learning foreign languages can have a significant impact on improving their language skills. Today the use of the visual arts is a good tool for developing language and speaking skills. The first part of this article explains why the use of fine arts in language teaching is recommended. The second part showed how language and artistic images can be combined as two interdisciplinary poles and effectively improve speaking skills. The practical part of this post included a preliminary study as well as a pretest-posttest design with a control group. In the first session, the pretest was carried out according to the criteria “German test for immigrants”. The data were analyzed and the results were presented. Subsequently, a concept based on works by Austrian artists was shown how art can be used specifically in language didactics to improve speaking skills. After the end of two 90-minute-sessions, the post-test took place. The data analysis was carried out according to the same criteria as in the “German test for immigrants”. The results demonstrated the effectiveness of arts in language didactics in improving language learners' language skills, particularly in the effective use of vocabulary and grammar skills. From this it can be concluded that the visual arts can be used as an effective visual medium to promote didactic learning goals.