چکیده:
لودویگ ویتگنشتاین متاخر اعتقاد دارد که بازیهای زبانی سببساز شکلگیری معناست. او زبان را دارای منطقی میداند که در گرامر اولیۀ آن کامل میشود. اما تناقضهای موقعیتی، شرایطی را بهبار میآورد که در قالب آن میتوان به تصوری دیگر از همان موقعیت رسید. تصوری که در یک بازی زبانی جدید تبلور مییابد و میتوان به آن عنوان تخیل داد. بنابراین میشود، این تصور را از امری ذهنی به مقولهای زبانی بدل کرد. یکی از بسترهایی که میتوان این بازیهای زبانی را با شاهد مثال دنبال کرد، عرصۀ متون نمایشی است. ویتگنشتاین ماهیت پژوهش را در توصیف میداند و با تحلیل و تبیین مخالف است و ادعا دارد، که فلسفۀ زبان با توصیف بازیهای زبانی به وظیفۀ خود عمل کرده است. هدف اصلی این مقاله این است که تخیل در زبان چگونه شکل میگیرد، و بر همین اساس، فیلمنامۀ دربارۀ الی اثر اصغر فرهادی برای پژوهش برگزیده شده است. فرهادی برای رسیدن به این مقصود چگونه بازی زبانی خود را سامان میدهد؟ بهنظر میرسد که وی از عنصر غیاب برای این بازی زبانی استفاده کرده است. این پژوهش که از منظر هدف کاربردی، براساس روش کیفی و براساس جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است، به این نتیجه دست یازیده که غیاب سببساز شکلگیری موقعیتهای متناقض و متزلزل زبانی میشود و کمک میکند رویههای مختلف زبان در برخورد با یکدیگر شکل گیرد.
The Later Ludwig Wittgenstein believes that language games cause the formation of meaning. He considers language to have a logic that is perfected in its original grammar. But situational contradictions create conditions in which another conception of the same situation can be reached. An image that crystallizes in a new language game and can be called imagination. Thus, this notion can be transformed from a mental thing to a Lingual one. One of the contexts in which these language games can be followed by example is the field of dramatic texts. Hence, because Wittgenstein describes the nature of research in description and opposes analysis and explanation, he claims that the philosophy of language has done its job by describing language games, with the aim of how imagination is formed in language. Asghar Farhadi's About Eli has been selected for research. How does Farhadi organize his language game to achieve this goal? He seems to have used the absence element for this language game. This research, which is based on a qualitative method and on the collection of library information from the perspective of applied purpose, has reached the conclusion that absence causes the formation of contradictory and shaky language situations and helps different language procedures in dealing with Form each other.