Abstract:
با گسترش مدارس جدید در دوره قاجار به تدریج موضوعاتی نظیر تالیف کتاب درسی، تامین و آموزش معلم و شیو ههای تدریس مورد توجه قرار گرفت. پژوهش درباره رو شهای تدریس و آموزش معلمان مدارس جدید و قبل از تاسیس رسمی دارالمعلمین و کمبود معلم یکی از حوز ه هایی است که مطالعات اندکی در مورد آن
صورت گرفته است. میرزا حسن رشدیه از بنیانگذاران نهاد آموزشی جدید در ایرانپ افزون بر روش آموزشی جدید الفبا( الفبای صوتی )، آموزش الفبا به سالمندان و تالیف کتا بهای درسی به روش تدریس معلمان نیز توجه جدی داشت. نمونهای از « نهایة التعلیم» و«هدایة التعلیم » تلا شهای وی در این زمینه، تالیف کتا بهای درسی است. کتاب درسی هدایه التعلیم بسیار هوشمندانه و مبتکرانه تالیف شده است، زیرا از
طرفی یکی از کتا بهای درسی دان شآموزان محسوب میشده و از طرفی دیگر به نوعی راهنمای تدریس معلمان برای کتاب درسی «بدایة التعلیم» بوده است.
Machine summary:
میرزا حسن رشدیه مهردادفردیار و آموزش معلمان سیدرضاباقریان موحد (مطالعه موردی کتاب های درسی «هدایه ْالتعلیم »و«نهایه ْالتعلیم ») چکیده با گسترش مدارس جدید در دوره قاجار به تدریج موضوعاتی نظیر تالیف کتاب بخاراسال بیست و ششم درسی ، تامین و آموزش معلم و شیوه های تدریس مورد توجه قرار گرفت .
میرزا حسن رشدیه از بنیانگذاران نهاد آموزشی جدید در ایران افزون بر روش آموزشی جدید الفبا (الفبای صوتی )، آموزش الفبا به سالمندان و تالیف کتاب های درسی به روش تدریس معلمان نیز توجه جدی داشت .
به تصویر صفحه رجوع شود • کتاب کفایه ْ التعلیم با گسترش مدارس جدید در دوره قاجار موضوعاتی نظیر تالیف کتاب درسی ، معلم و شیوه های آموزش مورد توجه بیشتری قرار گرفت .
تحصیل رشدیه در دارالمعلمین باعث آشنایی وی با مفاهیم و شیوه های آموزش و نیز تعلیم معلمان شده بود و بر اساس خاطرات و متن کتب درسی تألیفی وی مشخص می شود که از دیدگاه ایشان هر شخص باسوادی صلاحیت تدریس و معلمی را ندارد و اصول تدریس علم جداگانه ای است که بایستی بر اساس دانش روز به معلمان آموزش داده شود؛ وی شخص عالم را از معلم متفاوت می دانست .
(رشدیه ، ١٣٢١ق ، ص ١١) معلمین در سوالات بخش «تلقین » هر درس بسیار دقت کنند که جواب سوالاتی ٢٥٩ را که مطابق عبارات درس نباشد را نپذیرد، اما در دوره دوم که کتاب «هدایه ْ التعلیم » کتاب درسی دانش آموزان است تکلیف شبانه این است که برای هر سوال ، جوابی حاضر کرده و بنویسند.