Abstract:
فرش دستباف ایرانی نقش کلیدی در صادرات غیرنفتی را دارا می باشد، در طی سالیان گذشته، رشد بازار این صنعت رو به کاهش بوده و تاثیر زیادی در تولید این محصول گذاشته است. بازاریابی محتوایی موضوعی است که در دهه های اخیر توجه ویژه ای به ان شده و می تواند در بازار کساد فرش دستباف ایرانی تاثیر بسزایی داشته باشد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بازاریابی محتوایی بر تقاضای فرش دستباف ایرانی می باشد. در بخش مصاحبه تعداد 18 نفر از خبرگان مورد پرسش قرار گرفتند تا کدهای بدست امده در نهایت به صورت متغیرهای مورد تایید در پرسشنامه بعدی مورد استفاده قرار گیرند. که در این مرحله نیز جامعه اماری 240 نفر می باشد که از این بین با روش نمونه گیری کوکران 147 نفر جهت تویع پرسشنامه انتخاب شدند. روش تحقیق تلفیقی از روش های کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی با استفاده از روش گروندد تئوری و کسب نظر خبرگان، پنج متغیر بازاریابی محتوایی کسب شده و جهت تجزیه و تحلیل با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی در نرم افزار Smart PLS بکاربرده شد. یافته ها نشان می دهند که، عناصر سنجش اثربخشی به میزان 0.35، عناصر رسانه ای به میزان 0.239، مسئولیت اجتماعی به میزان 0.235، عناصر ذاتی تولید محتوا به میزان 0.229 و در انتها عناصر شکلی به میزان 0.199. به ترتیب موثرترین عناصر بوده اند. بنابراین نتیجه حاصله بیان می دارد که توجه به محتوای بازاریابی و به ویژه در پلتفرم های بین المللی می توانند برند فرش دستباف
Iranian handmade carpets play a key role in non-oil exports. Over the past years, the market growth of this industry has been declining and has had a great impact on the production of this product. Content marketing is a topic that has received special attention in recent decades and can have a significant impact on the sluggish market of Iranian handmade carpets. The purpose of this study is to investigate the effect of content marketing on the demand for Iranian handmade carpets. In the interview section, 18 experts were interviewed so that the obtained codes could be used as verifiable variables in the next questionnaire. At this stage, the statistical population is 240 people, of which 147 people were selected by Cochran sampling method to distribute the questionnaire. The research method is a combination of qualitative and quantitative methods. In the qualitative section, using the grounded theory method and obtaining expert opinion, five content marketing variables were obtained and used for analysis using the partial least squares method in Smart PLS software. Findings show that the elements of effectiveness measurement are 0.35, media elements are 0.239, social responsibility is 0.235, intrinsic elements of content production are 0.229 and finally formal elements are 0.199. They have been the most effective elements, respectively. Therefore, the result shows that paying attention to marketing content, especially in international platforms, can develop the name and brand of Iranian handmade carpets and attract loyal consumers at the national and international levels.
Machine summary:
بازاریابی محتوایی موضوعی است که در دهه های اخیر توجه ویژه ای به آن شده و میتواند در بازار کساد فرش دستباف ایرانی تأثیر بسزایی داشته باشد.
ازآنجاکه ، فرش دستبافت ایران متأثر از ویژگی های برجسته فرهنگی و هنری آن ، همواره به عنوان یکی از کالاهای برجسته در سبد صادرات غیرنفتی ایران مطرح میباشد )٢٠٢١ ,Nematollahi &Baluchi (، اما با توجه به عدم آموزش و اطلاعات لازم و روشن فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستباف و وجود محدودیت های ارتباطی ایران با برخی کشورها به دلیل تحریم ها و همچنین محدودیت ارتباط بانک های داخلی و خارجی کمتر میل و رغبتی برای سرمایه گذاری و ورود به این بخش وجود دارد ) & Mirza Amini, Yazdani, Rahimpour, Hanifi ٢٠١٣ ,Davoudianpour(.
)٢٠٢٠( Mazrouei Nasrabadi &Shavandi در پژوهشی تحت عنوان تبیین مزایای همکاری -رقابت صنعت فرش دستباف ایران ، به این نتیجه دست یافتند که در هنر-صنعت فرش دستبافت ٥ مزیت اصلی در شبکه همکاری -رقابت به نام های خلاقیت ، یادگیری ، بهره وری ، قدرت و توسعه وجود دارد که شناسایی روابط میان آن ها نشان می دهد که مزیت خلاقیت و یادگیری کلیدی ترین عوامل هستند.
مدل مفهومی تأثیر بازاریابی محتوایی بر تقاضای فرش دستباف (محقق ساخته ) در این بخش ، به آزمون مدل به دست آمده با استفاده از رویکرد گروندد تئوری پرداخته شده است .