چکیده:
آموزش قواعد در تمامی زبانها به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های متخصصان آموزش زبان مطـرح است ؛ در زبان عربی به دلیل ویژگی های خاص ساختاری و دستوری، قواعد و آموزش آنها از دیرباز مورد توجه مدرسان و متخصصان بوده است . در ایـران نیـز از قـدیم آمـوزش قواعـد زبـان عربـی از مهم ترین بخش های آموزش این زبان بوده است ، به طوری که بسیاری از بزرگان و مولفان کتـابهـای قواعد صرفی و نحوی در زبان عربی ، ایرانی هستند. امروزه یکی از مهم ترین بخش های چـالش برانگیـز حوزة آموزش زبان عربی در ایران، آموزش قواعد آن است . در رشتة زبـان و ادبیـات عربـی بـا اینکـه بیست واحد درسی در مقطع کارشناسی رشتة زبان و ادبیات عربی به درس نحو اختصاص داده شـده است ، به نظر می رسد که دانشجویان در مرحلة کاربردی قواعد عربی دچار ضعف های فراوانی هستند؛ زیرا سالها است که قواعد با روشهای قدیمی تدریس می شوند و بسیاری از استادان از فنون جدیـد و مناسب تدریس قواعد استفاده نمی کنند. در این پژوهش می کوشیم با روش پیمایش و ابزار پرسـشنامه ، بـه بررسـی روشهـای تـدریس و میزان اجرای فنون مناسب تدریس قواعد عربی در دانشگاهها بپردازیم . یافته های پژوهش نشان می دهد در تدریس قواعد، بیشتر از روش سنتی قیاسی استفاده می شـود و بـه فنـون جدیـد تـدریس ، همچـون استفاده از تکنولوژی و فن مشارکتی توجه چندانی نمی شود.
خلاصه ماشینی:
در رشتة زبـان و ادبیـات عربـی بـا اینکـه بیست واحد درسی در مقطع کارشناسی رشتة زبان و ادبیات عربی به درس نحو اختصاص داده شـده است ، به نظر می رسد که دانشجویان در مرحلة کاربردی قواعد عربی دچار ضعف های فراوانی هستند؛ زیرا سالها است که قواعد با روشهای قدیمی تدریس می شوند و بسیاری از استادان از فنون جدیـد و مناسب تدریس قواعد استفاده نمی کنند.
٢. از نظر دانشجویان، استادان فنون مربوط به دادن اطلاعات پیش زمینه ای، کاربردی کـردن و تدریس مشارکتی را در سطح بالا و فن استفاده از تکنولوژی را در سطح پایین اجرا می کنند.
متغیر سوم : «استفاده از روش متن محوری» دادههای به دست آمده از این بخش نشان داد که ٠/٥ درصد از دانشجویان در سطح بالا، ٣١/٢ درصد در سطح متوسط و ٦٣/٨ درصد در سطح پایین معتقدنـد کـه اسـتادان آنهـا از روش متن محوری استفاده کردهاند.
متغیر اول: «دادن اطلاعات پیش زمینه ای» مجموع دادههای استادان نشان داد که ٦٨/٢ درصد از آنهـا در سـطح بـالا، ١٣/٦ درصـد در سطح متوسط و ١٨/٢ درصد در سطح پایین ، بر استفاده از این فن معتقد بودند.
متغیر چهارم: «استفاده از تکنولوژی درتدریس قواعد» توصیف دادههای ایـن متغیـر نـشان داد کـه ٠/٥ درصـد از دانـشجویان درسـطح بـالا، ١٨/٨ درصد در سطح متوسط و ٧٦/٢ درصد در سطح پایین به اجرای این فـن ، یعنـی بـه کـارگیری تکنولوژی در تدریس قواعد توسط استادان خویش معتقد بودهاند.
Theorotical and Practical Methodologies of Teaching Arabic Language.