چکیده:
با وقوع انقلاب صنعتی در جهان، تولید کالا و خدمات روند رو به رشدی را نشان داده است . روند فزاینده استفاده از تلویزیون از دهه پنجاه میلادی به بعد در جهان، این وسیله ارتباطی را به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وسیله ارتباط جمعی مبدل کرده است . صاحبان صنایع و خدمات به منظور معرفی و ارائه کالاها و خدمات خود از وسایل ارتباط جمعی استفاده کرده اند. این مقاله با هدف بررسی سنجش میزان توجه مردم شهر مشهد به تبلیغات بازرگانی پخش شده از سیمای محلی تدوین گردیده است . روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه حاوی بیست سوال بوده است . روش نمونه گیری در این تحقیق ، روش تصادفی سیستماتیک بود. به این ترتیب که شهر مشهد به پنج منطقه تقسیم و در هر منطقه هشتاد پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردیده است .
خلاصه ماشینی:
"فنون القا تبلیغات برای این که تبلیغ پیام خود را راحتر به شنونده القاء کننده را به شنونده برساند، فنون و روش های مختلفی به کار گرفته می شود که مهمترین آن ها "نام گذاری " است ، که مبلغ سمبلی را که بار عاطفی دارد به یک شخص یا کشور منتسب می کند و مخاطب باید بدون بررسی دلیل این انتساب، نسبت به برچسب مورد استفاده پاسخ مورد نظر را بدهد.
( زورق، ١٣٦٨: ١٣٤) ٢- روش طرح ناگهانی: به نوع پیام و زمینه اجتماعی آن از روش طرح ناگهانی استفاده می شود «مانند قطع برنامه های رادیو و تلویزیون برای اعلام خبرهای بسیار مهم و غیره» در این روش سعی می شود زمینه طرح مورد علاقه مخاطب باشد تا توجه مخاطبان به پیام مورد نظر جلب شود، برای مثال میدان شهر زمینه مناسبی است که به موجب آن می توان آرم یک کالای تولیدی را در وسط گذاشت تا هر شهروندی با دیدن آن میدان و آرم قرار داده شده در میان آن مجذوب خرید کالای مورد نظرش شود.
(زورق، ١٣٦٨: ١٢٣) هر پیام تبلیغی برای آن که بتواند مخاطب را به سوی محتوا جلب کند باید از یک نوع جاذبه خاص استفاده کند که جاذبه ها در تبلیغات بازرگانی عبارتند از: ١- جاذبه منطقی: معمولا در پیام تبلیغاتی که کیفیت ، صرفه جویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می دهد، در این جاذبه از پرداختن به مسائل حاشیه ای و تحریک احساسات اجتناب شده و منافع و مزایای مورد انتظار مخاطب مد نظر قرار می گیرد."