چکیده:
امروزه اغلب شرکتهای داروسازی به دلیل ماهیت خاص محصولات و بازار خاص خود بعد از اخذ مجوز تولید محصولات جدید، برای معرفی آنها به بازار دچار مشکلات متعددی میباشند. لذا تحقیق حاضر با هدف تجزیه و تحلیل و رتبهبندی جامعه آماری شرکتهای داروسازی از منظر استفاده از شیوههای بازاریابی کارآفرینانه و میزان تاثیرگذاری ابعاد مختلف خصوصیات کارآفرینی، بازارگرایی و ارتباطات را بر بازاریابی کارآفرینانه صورت گرفت.
این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی–پیمایشی صورت گرفته. پاسخگویان سولات پرسشنامه افراد منتخب شرکتهای داروسازی استان تهران میباشند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مجازی استاندارد استفاده شده که روایی آن از طریق کسب نظرات اساتید و خبرگان و همچنین تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن به روش تکنیک آماری آلفای کرونباخ تایید گردیده است واز نرم افزارهای spss وpls برای تحلیلهای آماری استفاده گردید. یافتههای تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنادارکلیه ابعادخصوصیات کارآفرین، بازارگرایی و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه میباشد. و رتبهبندی آنها بیانگر این است که بعد روابط اجتماعی از سازه ارتباطات بیشترین ضریب تاثیر و بعد رقیبگرایی از سازه بازارگرایی کمترین ضریب تاثیر را دارند. کاربرد این پژوهش در شرکتهای داروسازی به ویژه داروسازیهای استان تهران میباشد که براین اساس پیشنهاد میشود، در راستای اثر بخش نمودن بازاریابی کارآفرینانه توجه بیشتری معطوف ارتباطات و دانش بازاریابی کارکنان بازاریاب خود نمایند.
In the present era pharmaceutical companies due to the specific nature of their products licensing for new products to introduce to the market after experiencing several problems. this study is whether we can rely on entrepreneurial marketing practices of the company’s new products introduced to the market or not? examined the statistical population pharmaceutical companies of Tehran province from the perspective of the entrepreneurial marketing practices and analysis and ranking degree of influence different aspects of the characteristics of entrepreneurship, market orientation and communication on entrepreneurial marketing.Use electronic questionnaires .Reliability for getting opinions from academics and experts and its validity has been confirmed by Cronbach’s alpha. method. In this study, PLS and SPSS software to analyze quantitative data is used. That after analyze of the results was confirmed positive and significant impact all aspects of the characteristics of entrepreneur, entrepreneurial orientation and communication on the Entrepreneurial Marketing Pharmaceutical companies focus on the communications of their marketing staff in order to effectively engage in entrepreneurial marketing.
خلاصه ماشینی:
تأثیر ابعاد خصوصیات کارآفرین، بازارگرایی و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه (مطالعه موردی: داروسازیهای استان تهران) علی برخورداری غلامرضا کوزهگر الهام فریدچهر دریافت: 2/2/98 پذیرش: 29/7/98 چکيده امروزه اغلب شرکتهای داروسازی به دلیل ماهیت خاص محصولات و بازار خاص خود بعد از اخذ مجوز تولید محصولات جدید، برای معرفی آنها به بازار دچار مشکلات متعددی میباشند.
مروری برجامعه آماری تحقیق جامعه آماری تحقیق حاضر شرکتهای داروسازی هستند که بیشتر آنها متوسط وبزرگ قلمداد میشوند که با توجه به ماهیت محصولات این شرکتها که بجز معدود محصولات آن هم صرفاً محصولات تقویتی و آرایشی که از طریق شبکههای ماهوارهایی امکان تبلیغ و معرفی به بازار را دارند عمده محصولات جدید این شرکتها که مجوز تولید میگیرند برای معرفی به بازار از دچار مشکل میباشند که در این تحقیق هدف این است که آیا میتوان با تکیه بر شیوههای بازاریابی کارآفرینانه محصولات جدید این شرکتها را به بازار معرفی کرد یا خیر.
لذا تحقیق حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر ابعاد خصوصیات کارآفرین، بازارگرایی و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه در صنعت دارو، نه از دیدگاه پیامدهای به کارگیری این شیوه نوین بازاریابی بلکه به عنوان شناسایی عوامل بارز مؤثر در به کارگیری آن به صورت ترکیبی با هم و جدا ازسازه مربوطه صورت گرفت بر این اساس مدل مفهومی طراحی و فرضیههایی به شرح زیر جهت سهولت مطالعه تدوین گردید تا در جامعه آماری صنایع داروسازی استان تهران، میزان تأثیرگذاری هر کدام از آنها در یک فرآیند علمی مشخص شده و رتبهبندی گردند.