چکیده:
هدف این تحقیق مطالعه نظاممند بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی جهت مشخص کردن عوامل و موانع مؤثر و مؤلفههای بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی میباشد. میباشد. پژوهش حاضر ازنظر رویکردکیفی و از نظر چگونگی تحلیل دادهها توصیفی - اکتشافی با روش فراترکیب میباشد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه (نیمه ساختاریافته) است. جامعه آماری مشتمل بر خبرگان بانک به ویژه افرادی که در زمینه بازاریابی کارآفرینانه تخصص و دانش کافی دارند میباشد. در این پژوهش اعضاء پنل خبرگان با استفاده از رویکرد نمونهگیری گلوله برفی گزینش گردیدند؛ کدهای کلیدی پس از مطالعه و استخراج با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون با استفاده از نرمافزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد مؤلفهها و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه شامل: بازار محوری، مدیریت ریسک، تمایز، خصوصیات کارآفرین، فرصتگرایی، نوآوری، مشتریگرایی، شبکهسازی و ارزشمداری بودند. عوامل مؤثر شامل دو مؤلفه اصلی عوامل داخلی (آشفتگی محیط، مشکلات دولتی، سهم بازار محدود، عدم تعهد مشتری، تغییر فناوری، و مشکلات بازار) و عوامل خارجی (چالشهای مدیریتی، موانع انسانی، کمبود منابع، و محدودیتها) و موانع شامل دو مؤلفه اصلی، عوامل داخلی (ذهنیتگرایی کارآفرینانه، ساختار سازمانی، فرهنگ، مدیریت دانش و هوش هیجانی) و عوامل خارجی (برندسازی، بازاریابی نوین، و بهبود ارتباطات) طبقهبندی شدند.
The purpose of this research is to systematically study entrepreneurial marketing in corporate banking in order to determine the effective factors and barriers and components of entrepreneurial marketing in corporate banking. is. The current research is descriptive-exploratory in terms of qualitative approach and in terms of how to analyze the data with meta-composite method. The tool used in this research is interview (semi-structured). The statistical population consists of bank experts, especially people who have sufficient expertise and knowledge in the field of entrepreneurial marketing. In this research, the members of the expert panel were selected using a snowball sampling method; Key codes were analyzed after studying and extracting them using thematic analysis approach using MAXQDA software. The results showed that the components and dimensions of entrepreneurial marketing include: market-oriented, risk management, differentiation, entrepreneur characteristics, opportunism, they were innovation, customer orientation, networking and value orientation. Effective factors include two main components of internal factors (environmental disturbance, government problems, limited market share, lack of customer commitment, technological change, and market problems) and external factors (management challenges, human barriers, lack of resources, and restrictions) and barriers include Two main components, internal factors (entrepreneurial mentality, organizational structure, culture, knowledge management and emotional intelligence) and external factors (branding, new marketing, and communication improvement) were classified.