چکیده:
باشد.در عین حال،فاصلهء قابل ملاحظهای بین آموزش علوم کشور ما با کشورهای مورد مطالعه وجود دارد که جای تأمل و شاید بتوان آن را ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کسب شده توسط دانشآموزان خود را نشان میدهد.این مقاله بخشی از یک پژوهش کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی-تحلیلی به بررسی عنصر محتوا در برنامهء درسی آموزش علوم ایران و چند کشور جهان پرداخته است.بدین منظور،اسناد و مدارک مربوط به این موضوع در کشورهای پیشرو در زمینهء علوم و فناوری(کشورهای منتخب)گردآوری و به توصیف،تفسیر،همجواری و مقایسهء آنها پرداخته شده تا نتایج پژوهش آماده شود.مقالهء حاضر تلاش مینماید تا عنصر محتوا از برنامهء درسی آموزش علوم ایران و کشورهای منتخب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.با مقایسهء نتایج مشخص شد که در کشورهای مورد مطالعه،محتوای انتخابی حول زمینههی چهارگانهء علوم شامل فیزیک،شیمی،زیستشناسی و بهداشت و زمینشناسی است.به علاوه،محتوا در سه حیطهء دانشی،مهارتی و نگرشی تدوین یافتهاند؛هرچند در زمینهء میزان و نوع پرداختن به حیطهء مهارتی و نگرشی تفاوت قابل ملاحظهای بین کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد.مباحثی در مورد کسب سواد علمی فنآورانه،حل مسئله،تفکر و مباحثی در مورد طبیعت،عمدهترین نکات برجستهء محتوا است که در بین کشورهای مورد مطالعه مشترک میباشد.همچنین،نتایج به دست آمده شباهتهای قابل ملاحظهای را بین محتوای آموزش علوم در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران نشان میدهد.این شباهتها بیشتر در اسناد مکتوب برنامه درسی با برنامه درسی قصد شده موجود میباشد.در این قسمت،برنامهریزان درسی، برنامههای درسی علوم تعداد زیادی از کشورهای پیشرو در علم و فنآوری را بررسی نموده و نسبت به تدوین محتوا اقدام نمودهاند و بنابراین،طبیعی است که حتی در برخی موارد محتوا کاملتر تدوین شده
خلاصه ماشینی:
"در تحقیقی دیگر،نتایج پژوهشهای علوم دورهء ابتدایی در چهار عنصر اهداف،محتوا،راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی با روش فراتحلیل بررسی شده و در گزارش آن آمده است که هرچند اهداف جدید برنامه درسی علوم با محتوای کتاب و راهنمای تدریس هماهنگی داشته و اکثر معلمین و مدیران با رویکردها و هدفهای جدید در آموزش علوم آشنایی دارند و نگرش آنها نسبت به اجرای برنامهء علوم در مدارس مثبت است، اما در برخی موارد هنوز معلمین با فلسفه و فرضهای اساسی که رویکرد جدید برنامهء عولم بر آن مبتنی است،آشنایی ندارند(ولیزداده،6831).
محتوای در نظر گرفته شده برای این دورهء شش ساله عبارتند از: پایهء اول و دوم ابتدایی:شامل مباحثی در مورد(الف)طبیعت و انس گرفتن با آن؛(ب)استفاده از افکار و نگرشهای علمی در طول انجام مشاهده و کسب تجربه؛(ج)اهمیت حفظ محیطزیست؛(د) انجام تغییرات در مواد طبیعی بدون صدمه زدن به طبیعت.
جدول 3:مقایسهء نکات برجستهء محتوای آموزش علوم در کشورهای مورد مطالعه کشور\شرح محتوا ژاپن\از آنجا که ژاپن دارای برنامه درسی ملی بوده و در آن بر رشد مهارتهای تفکر،مهارتهای فرایندی،نگرش و نیز مهارتهای تصمیمگیری و حل مسئله تأکید شده است،لذا مطالب و مباحثی در مورد آموزش علوم و فنآوری،توانایی فکر کردن،تصمیمگیری و شناخت طبیعت و قوانین حاکم بر آن،همچنین مطالب و مباحثی در ارتباط با رشد دانش و توانایی حل مسئله،علاقه به طبیعت و انس گرفتن با آن و درک پدیدهها و اشیاء طبیعی در محتوای برنامه درسی قرار دارد."