چکیده:
در سال های اخیر و در حوزه بازاریابی بین الملل، بازار خاکستری توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی عوامل . موثر بر تمایل به خرید مصرف کننده از کالاهای بازار خاکستری در استان کرمان می پردازد. جامعه مورد بررسی، مصرف کنندگان استان کرمان هستند که یک نمونه 200 نفری از آنها برای این مطالعه به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده است. نتایج تحقیق گویای آن است که آگاهی قیمت، بیشترین تاثیر را بر تمایل به خرید مصرف کنندگان دارد و ریسک ادراک شده نیز اثر منفی و معناداری بر نگرش مصرف کنندگان دارد.
خلاصه ماشینی:
"کانالهای توزیع برای هر دو نوع کالای بازار خاکستری، کانالهای -Gray market - Barlass - Baldo - Mitchell - Bucklin -Kay موازی نامیده میشوند که در آن کانالها حداقل یک تحویلدهنده در کانال توزیع، توزیعکننده غیرقانونی است (برمان، 1996).
این اجزا شامل:آگاهی ارزش 3 ، خبرگی در قیمت 4 (فرد به عنوان منبعی اطلاعاتی در مورد قیمت کالاها، برای سایرین محسوب شود)،آگاهی قیمت 5 ،گرایش فروش 6 (افزایش در واکنش به خرید پیشنهاد شده، به دلیل شکل فروش، که در آن قیمت پیشنهادی به شکلی مثبت بر ارزیابی فروش تاثیر میگذارد) وگرایش به کپن 7 بودند که نشان دهنده نقش منفی قیمت و نمودارقیمت-کیفیت 8 و حساسیت پرستیژ 9 که معرف نقش مثبت -price conscious - Lichtenstein -value consciousness -price mavenism -price consciousness -sale proneness -coupon proneness -price-quality schema -prestige sensitivity قیمت در مطالعه آنها بودند.
نتایج تحلیل رگرسیونی در ارتباط با ضرایب مسیر نشان داد که این مولفهها با تاثیر گذاری بر نگرش مصرف کنندگان، تمایلات آنها را برای خرید کالاهای بازار خاکستری به شکل قابل توجهی بر می انگیزد.
نتایج مطالعههانگ و دیگران(2004)که در مورد نگرش مصرف کننده درباره کالاهای بازار خاکستری بود،حاکی از عدم تاثیر گذاری آگاهی قیمت بر نگرش مصرف کنندگان است در حالی که در این مطالعه قیمت تاثیری مثبت و معنادار دارد(0.
از طرف دیگر ریسک ادراک شده نیز به دلیل محدودیتهای این بازار برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب و همینطور وجود احتمال تقلبی بودن کالا بر نگرش مصرف کنندگان تاثیر خواهد داشت که با نتایج مطالعههانگ و دیگران(2004)مشابهت دارد."