چکیده:
هدف این پژوهش بررسـی ارتبـاط تنظـیم هیجـان و عواطـف مثبـت و منفـی بـا عملکـرد و فرسـودگی تحصـیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است . نمونه این پـژوهش شـامل ٤٠٠ دانشـجو (٢٠٠ پسر و ٢٠٠ دختر) بود که از میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ٩١- ٩٠ به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمـع آوری داده هـا از مقیـاس هـای فرسـودگی تحصـیلی، عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه تنظیم هیجان ، و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل کل آن ها استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) بـه کار رفت . ضریب همبستگی پیرسـون نشـان داد کـه بـین تنظـیم هیجـان و عواطـف مثبـت و منفـی بـا عملکـرد و فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشـان داد کـه دو گـروه در تنظـیم هیجان ، عواطف مثبت بیشتر و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری دارند، در واقع تنظیم هیجان و عواطف مثبـت دختران بیشتر و فرسودگی تحصیلی آن ها کمتر از پسران بود. اما دو گروه در عواطف منفی و عملکـرد تحصـیلی تفاوت معناداری نداشتند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیقات حاکی اسـت کـه احسـاس موفـق نبـودن در موضـوعات درسـی بـا عـزت نفـس تحصیلی پایین همراه است (ساندرز٢ و همکاران ، ٢٠٠٤) و عواطف منفی و خسـتگی هیجـانی بـا استرس هـای تحصـیلی (مـاربرگ و بـه را٣، ٢٠٠٤) ارتبـاط نزدیکـی دارد.
بنابراین این تحقیق با هدف بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی بر عملکرد و فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام شد.
نتایج پژوهش نشان داد کـه تنظـیم هیجـان بـا عملکـرد تحصـیلی رابطـۀ مثبـت معنـادار، و بـا فرسودگی تحصیلی دانشجویان رابطۀ منفی معناداری وجود دارد.
بر اساس یافته های پژوهش عواطف مثبت رابطۀ مثبت معنـاداری بـا عملکـرد تحصـیلی و رابطـۀ منفی معناداری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارد.
M. (2010); "Emotional intelligence, coping and exam-related stress in Canadian undergraduate students"; Australian Journal of Psychology, Vol. 62, pp.
A. (1984); "The independence of positive and negative affect"; Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 47, pp.
(2007); "Emotional Intelligence and scholastic achievement in Australian adolescent"; Australian Journal of Psychology, Vol. 60, pp.
P. (2003); "Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being"; Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 85, pp.
(2010); "Academic success in adolescence: Relationships among verbal IQ, social support and emotional intelligence"; Australian Journal of Psychology, Vol. 62, pp.
(1990); "Determinants and consequences of students, Burnout in universities"; The Journal of Higher Education, Vol. 61, No. 1, pp.
A. (2000); "burnout in health care: The role of t he five factors of personality"; Journal of Applied Social Psychology, Vol. 30, pp.