چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مـداخلات چنـد بعـدی شـناختی- رفتـاری مـارتین بـر میـزان عملکرد تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر اصفهان است . جامعـه آماری پژوهش ، دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر اصفهان بودند. بـه ایـن منظـور ٥٠ نفـر از دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان در سال تحصیلی ٨٩-١٣٨٨ از طریق نمونه گیری تصـادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و به طور تصادفی بـه دو گـروه آزمـایش و کنتـرل گمـارده شدند (٢٥ نفر گروه آزمایش و ٢٥ نفر گروه کنتـرل ). برنامـه مـداخلات چنـد بعـدی شـناختی- رفتاری مارتین (٢٠٠٨) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده ایـن پـژوهش شـامل پرسشنامه اشتیاق تحصـیلی آرشـا مبالـت و همکـاران (٢٠٠٩) بـود. بـرای تحلیـل داده هـای ایـن پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مـانکوا) اسـتفاده شـد. یافتـه هـای پـژوهش نشـان داد مداخلات چند بعدی شناختی- رفتاری مارتین بر اشتیاق تحصیلی (شناختی، انگیزشی و رفتاری) و عملکـرد تــح ١٧٢صــیلی دانـش آمــوزان تــاثیر داشـت (p£٠٠٠١). مــداخلات چنــد بعــدی شناختی- رفتاری مارتین میتواند به عنوان یـک روش مداخلـه ای در افـزایش اشـتیاق تحصـیلی (شناختی، انگیزشی و رفتاری) وعملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
com"/>احمد عابدی 2 آذین دخت معماریان مژگان شوشتری 3 فرشته گلشنی منزه 4 تاریخ وصول :٩٢/٨/١٦ تاریخ پذیرش :٩٣/٣/٢٦ چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مـداخلات چنـد بعـدی شـناختی- رفتـاری مـارتین بـر میـزان عملکرد تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر اصفهان است .
مارتین (٢٠٠٨) نیز جهت افزایش اشـتیاق تحصـیلی دانـش آمـوزان ، برنامـه مـداخلات چنـد بعدی شناختی- رفتاری را تحت عنوان " چرخه انگیزش و اشتیاق تحصیلی " را گسـترش داد تـا چار چوبی یکپارچه برای معرفی نظریه اصلی انگیزش و اشتیاق تحصیلی را نشان دهد.
با توجه به یافته های تحقیقاتی فوق واینکه اشتیاق تحصـیلی یـک سـازه چنـد بعـدی اسـت و ایجاد و افزایش آن در دانش آموزان نیاز به یک برنامه جامع ، عملیاتی وچند بعدی دارد، مساله و هدف اساسی پژوهش حاضر عبارت از بررسی اثربخشی مداخلات چند بعدی شناختی- رفتاری مارتین بر میزان اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصـیلی دانـش آمـوزان دختـر دبیرسـتان هـای شـهر اصفهان است .
بـه ایـن منظـور فرضـیه هـای زیـر مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است : مداخلات چند بعدی شناختی- رفتاری مارتین بر میزان اشتیاق تحصیلی (شناختی، انگیزشـی و رفتاری) دانش آموزان دختر دبیرستان موثر است .
بحث و نتیجه گیری تحقیقات مارتین (٢٠٠٤ و ٢٠٠٨) مجموعـه ایسـت از کارهـای محققـانی کـه بـه صـورت تـک بعــدی درصــدد افــزایش انگیــزه و اشــتیاق تحصــیلی و بــدنبال آن بهبــود عملکــرد تحصــیلی دانش آموزان بوده است ، بدین صورت مارتین (٢٠٠٨) برنامه ای به نام "چرخه انگیـزش واشـتیاق تحصیلی " را گسترش داد تا چار چوبی یکپارچه برای معرفی نظریـه اصـلی اشـتیاق تحصـیلی را نشان دهد.