چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین میزان اثربخشی (انسجام، توازن و تناسب) برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان رشتههای مدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که جامعه آماری آن را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای (مدیریت بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز (560 نفر) تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان نمونه پژوهش (376 نفر) انتخاب گردید. در تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای آماری SPSS16 و LISREL استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اثربخشی برنامه درسی (علی نیا، 1391) و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل چشم شایستگی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روشهای آمار استنباطی دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین انسجام، توازن و تناسب برنامه درسی و نیز بین شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان رشتههای مورد نظر تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید اثربخشی برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان این سه رشته رابطه مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین میزان اثربخشی (انسجام ، توازن و تناسب ) برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینه ای و رفتاری دانشجویان دوره کارشناسی رشته های مدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز مهدی محمدی رضا ناصری جهرمی هاجر معینی شهرکی چکیده هدف کلی از انجام این پژوهش ، بررسی رابطه بین میزان اثربخشی (انسجام ، تـوازن و تناسـب ) برنامه درسی با شایستگیهای فنـی، زمینـه ای و رفتـاری دانشـجویان رشـته هـای مـدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز بود.
٣- آیا بین انسجام ، توازن و تناسب برنامه درسی بـا شایسـتگیهـای فنـی، زمینـه ای و رفتـاری دانشجویان رشته های مدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز رابطه معنـاداری وجـود دارد؟ با استفاده از رگرسیون چند متغیره ، متغیرهای انسـجام ، تـوازن و تناسـب برنامـه درسـی بـه عنوان متغیر برون زاد اولیه و شایستگیهای فنی، زمینه ای و رفتاری دانشجویان بـه عنـوان درون زاد نهایی در نظر گرفته شدند و برای هر یک از رشته های مدیریت جداگانه محاسبه گردیدند.
· بررسی رابطه بین انسجام ، توازن و تناسب برنامه درسی با شایستگیهـای فنـی، زمینـه ای و رفتاری دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی: بر این اساس اثربخشـی برنامـه درسـی رابطـه مثبـت و معناداری (٠٢١=β، ٠٠٤٢>ρ) با شایستگی های دانشجویان رشـته مـدیریت بازرگـانی دارد.
· بررسی رابطه بین انسجام ، توازن و تناسب برنامه درسی با شایسـتگیهـای فنـی، زمینـه ای و رفتاری دانشجویان رشته مدیریت آموزشی: بر این اساس اثربخشـی برنامـه درسـی رابطـه مثبـت و معناداری (٠٣٦=β، ٠٠٣٣>ρ) با شایستگیهـای دانشـجویان رشـته مـدیریت آموزشـی دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش ، بررسی رابطه ی بین میزان انسجام ، توازن و تناسب برنامه درسـی بـا شایستگیهای فنـی، زمینـه ای و رفتـاری دانشـجویان رشـته هـای مـدیریت (بازرگـانی، صـنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز بود.