چکیده:
متخصصان درامر یادگیری زبان تکنیکهای مختلفی را جهت آموزش واژه، بهعنوان یکی از پایههای مهم فرآیند آموزش زبان معرفی کردهاند؛ یکی از آنها ارائة واژهها در گروهواژههای دارای ارتباط معنایی و یا فاقد ارتباط معنایی میباشد. این تحقیق بر آن است تا بررسی کند آیا در یادگیری واژه از طریق دو تکنیک گروهواژههای متضاد و گروهواژههای فاقد ارتباط معنایی، تفاوت معناداری بین فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با سطوح مهارت زبانی متفاوت (سطح مهارت زبانی بالا و پایین) و با جنسیتهای متفاوت (مؤنث و مذکر) وجود دارد؟ بدین منظور 120 دانشآموز(60 مذکر و 60 مؤنث) در دو آزمون اطلاعات واژهای و معنی واژهها شرکت کردند. جهت تجزیه وتحلیل دادههای مرتبط با این تحقیق، «تجزیة واریانس دوسویه» به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که شرکتکنندگان در گروهواژههای فاقد ارتباط معنایی، عملکرد بهتری نسبت به همتایان خود در گروهواژههای متضاد داشتند و همچنین در هر گروه، شرکتکنندگان با سطح مهارت زبانی بالا، نمرة بهتری نسبت به همتایان خود در سطح مهارت زبانی پایین کسب کردند. نتایج این تحقیق بیانگر این امربود که شرکتکنندگان مؤنث در تمامی گروهها، عملکرد بهتری نسبت به همتایان مذکرشان نشان دادند. هدف از انجام این پژوهش یافتن این امر است که از میان دو تکنیک ذکرشده برای آموزش واژه، کدامیک میتواند روش مناسبتری برای آموزش واژه به فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با دو سطح مهارت زبانی متفاوت و دو جنسیت مختلف میباشد.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق بر آن است تا بررسی کند آیا در یادگیری واژه از طریق دو تکنیک گروه واژه های متضاد و گروه واژه های فاقد ارتباط معنایی، تفاوت معناداری بین فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با سطوح مهارت زبانی متفاوت (سطح مهارت زبانی بالا و پایین ) و با جنسیت های متفاوت (مؤنث و مذکر) وجود دارد؟ بدین منظور ١٢٠ دانش آموز(٦٠ مذکر و ٦٠ مؤنث ) در دو آزمون اطلاعات واژه ای و معنی واژه ها شرکت کردند.
به عبارت دیگر، پژوهش حاضر در پی آن است که پاسخ این سؤال را بیابد که آیا در یادگیری واژه از طریق دو تکنیک گروه واژه های متضاد و گروه واژه های فاقد ارتباط معنایی، تفاوت معناداری بین فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با جنسیت های متفاوت (مؤنث و مذکر) و سطوح مهارت زبانی مختلف وجود دارد یا خیر؟ سپس از طریق آن مشخص شود که کدام یک از این دو تکنیک برای آموزش واژه به فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با دو سطح مهارت زبانی متفاوت و دو جنسیت مختلف مناسب تر میباشد.
٤. تحلیل دادهها نتایج تحقیق نشانگر وجود تفاوت معناداری در عملکرد شرکت کنندگان در گروه واژه های فاقد ارتباط معنایی و متضاد بود که این امر تأییدی است بر تئوری «تداخل » و فرضیۀ «تمایزگذاری» که هر دو تأکید بر خودداری از آموزش لغات جدید در گروه های دارای ارتباط معنایی دارند (٢٠٠٨ ,Schmidt ;١٩٩٧ ,Waring ;١٩٥٢ ,Vide.
“High school students’ use of vocabulary Learning strategies: A comparison between Farsi-speaking and Armenian- speaking language learners”.
The Effects of Semantic and Thematic Clustering on Learning English Vocabulary by Saudi Students.
Vocabulary Learning Strategies Used by Upper Secondary School Students Studying English as a Second Language.
“The effect of semantic clustering on the learning of second language vocabulary”.