چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانش آموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه ، ٣٦٦دانش آموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه ١٢ تا ١٨ ساله شاهد به روش نمونه گیری طبقه ای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبک های هویت ، مقیاس کنارآیی نوجوانان ، و مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که : (١) بین سبکهای هویتی دانش آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم /اجتنابی تفاوت دیده نمیشود. (٢) بین سن ، برخی از مولفه های عملکرد خانواده و سبکهای هویتی رابطه معناداری دیده شد، ٣) بین سبک های هویتی و سبکهای کنار آمدن یا مقابله رابطه معنادار مشاهده شد. نتیجه این که شکل گیری هویت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویت موفق در خانواده هایی رشد میکنند که در آنها اعضای خانواده با یکدیگر روابط عاطفی خوبی دارند.
خلاصه ماشینی:
همچنین دانشورپور و همکاران (١٣٨٦) در پژوهشی نشان دادند که نمرات سبک هویت افراد در پایه های مختلف تحصیلی متفاوت است و به سن بستگی دارد، این در حالی است که ادبی (١٣٧٩) بر خلاف این یافته ، اظهار می دارد وضعیت هویتی به سن افراد بستگی ندارد.
مقایسه دختران و پسران از نظر سبک هویتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول ٢نیز مشاهده میشود، تفاوت معنی داری درسطوح ٠/٠٥ یا ٠/٠١ بین دختران و پسران در سبک های سه گانه هویت وجود ندارد.
مقایسه سبک های هویت براساس معدل آزمودنی ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول ٤آمده است ، تفاوت معنی داری بین آزمودنی ها در سبک سردرگم /اجتنابی وجود دارد ٠٠١>P و ٥/٤٦= (١٨٧ و ٢)F.
مقایسه سبک های هویت براساس سن آزمودنی ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) 57 همان گونه که در جدول ٦ نیز مشاهده میشود، در سبک سردرگم / اجتنابی بین نمرات آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود دارد ٠٠٥=P و ٢٨٨=(٢٢٧و ٢)F.
مقایسه سبک های هویت باتوجه به وضعیت ازدواج همسران شهدا (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول ٨نشان می دهد که در سبک هویت اطلاعاتی ، تفاوت معنی داری بین نمرات دانش آموزانی که مادرانشان ازدواج مجدد کرده اند، وجود دارد ٠٠٥>P و ٣٩٨=(٢١٣و ١)F.
(9 همان گونه که در جدول آمده است که ، سبک های هویت اطلاعاتی با هم بستگی ، ابزار وجود، گرایش هایی تفریحی ، گرایش های فرهنگی ، تأکیدات مذهبی ، سازماندهی ، جامعه پذیری ، آرمان خانواده و شیوه فرزندپروری دموکرات رابطه مثبت ومعنی داری در سطوح ٠/٠١ و ٠/٠٥ دارد .