چکیده:
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، معلم (مربی) را تحت عنوان اسوه امین و بصیر توصیف کرده است . ازجمله ویژگیهای کلیدی معلم ، برخورداری او از انواع مطلوب اقتدار و پرهیز از انواع نامطلوب آن است . معمولا از دودسته کلی اقتدار حقوقی-محتوایی و صوری-وجودی به ترتیب به عنوان مطلوب و نامطلوب نام برده می شود. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین انواع اقتدار معلم و اضطراب ، افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته است . این پژوهش ازاین جهت که توانسته است یکی از مفاهیم مهم فلسفه تعلیم و تربیت را در پیوند با مفاهیم روان شناختی و در قالب پژوهش های توصیفی- همبستگی موردبررسی قرار دهد، در نوع خود نوآورانه به شمار میرود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته اقتدار معلم و پرسشنامه سلامت روان (دارای دو خرده مقیاس اضطراب و افسردگی) استفاده شده است . جامعه آماری عبارت اند از کل دانش آموزان دختر دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهر بجنورد در سال ١٣٩٣ که ٣٧٨ نفر آن ها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که بین اقتدار صوری- وجودی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین این نوع اقتدار معلمان از یک سو و افسردگی و اضطراب دانش آموزان از سوی دیگر، رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بین اقتدار محتوایی - حقوقی معلمان و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و بین این نوع اقتدار معلمان و افسردگی دانش آموزان رابطه منفی معناداری برقرار است .
خلاصه ماشینی:
اقتدار معلم ، اضطراب ، افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حسین اسکندری 1 2 حمید دررودی 3 فرزانه بهرامی تاریخ وصول : ١٣٩٣/٥/٢٨ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/١٢/٢ چکیده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، معلم (مربی) را تحت عنوان اسوه امین و بصیر توصیف کرده است .
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین انواع اقتدار معلم و اضطراب ، افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته است .
یافته های تحقیق نشان داد که بین اقتدار صوری- وجودی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین این نوع اقتدار معلمان از یک سو و افسردگی و اضطراب دانش آموزان از سوی دیگر، رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
پژوهش حاضــر علاوه بر تلاش ضــمنی برای نشــان دادن اهمیت انواع اقتـدار معلم و تأثیرات عمیق و همه جانبه آن در فرایند تعلیم و تربیت ، به طور ویژه درصـــدد بررسـی ارتباط آن با متغیرهای مهم و شـناخته شده اضطراب تحصیلی، افسردگی تحصیلی و پیشــرفت تحصــیلی دانش آموزان اســت .
با این مقدمه ، پژوهش پیش رو تلاشــی اســت برای پاسـخ به این ســؤال اصــلی که آیا بین نوع اقتدار معلمان از یک ســو و اضــطراب تحصــیلی دانش آموزان ، افسـردگی تحصـیلی دانش آموزان و پیشـرفت تحصـیلی آن ها، از سوی دیگر رابطه معناداری برقرار است ؟ پیشینه تحقیق : به طور سنتی، تمام مکاتب و نظام های تربیتی، درباره جایگاه مربی به عنوان یکی از دو رکن اصلی تعلیم و تربیت ، سخن گفته اند.