چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش معنویت به شیوه گروهی بر کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی در زنان متاهل منطقه ٥ تهران انجام شد. به این منظور تعداد ٣٠ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش در ٨ جلسه کارگاهی ٩٠ دقیقه ای آموزش معنویت شرکت کردند. این جلسات شامل مفاهیم معنوی مانند: تمرکز و مراقبه ، نیایش و ارتباط با خدا، توکل ، صبر، توبه ، عفو و بخشش ، شکر و قدردانی، نوع دوستی و احسان و نیکوکاری هستند. در این پژوهش از پرسشنامه افسردگی بک (فرم کوتاه ) و رضایت زناشویی انریچ (فرم کوتاه ) به عنوان ابزار سنجش استفاده شد. آزمون فرضیات نشان داد که تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای افسردگی (با سطح معناداری ٠٠٥>P)، رضایت زناشویی (با سطح معناداری ٠٠٥>P)، معنادار بود. یعنی آموزش معنویت موجب کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی زنان متاهل شد.
خلاصه ماشینی:
آزمون فرضیات نشان داد که تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای افسردگی (با سطح معناداری ٠٠٥>P)، رضایت زناشویی (با سطح معناداری ٠٠٥>P)، معنادار بود.
فلاح (١٣٨٩)، در پژوهشی به این نتیجه دست یافت که آموزش معنویت به شیوه گروهی می تواند موجب افزایش امید، شادکامی و رضایت از زندگی در زنان مبتلابه سرطان پستان تحت پوشش مرکز تحقیقات سرطان گردد.
اژدری فرد (١٣٨٩)، در تحقیقی نشان داد که آموزش عرفان و معنویت در افزایش سلامت روان و بهبود عملکرد اجتماعی و کاهش اضطراب و افسردگی دانش آموزان تأثیر دارد.
خسروی (١٣٩١)، در پژوهشی به این نتیجه رسید؛ که بخشودگی و معنویت بین رضایت زناشویی و سبک های دلبستگی نقش واسطه ای دارد.
هدف از این تحقیق رسیدن به یک سری تغییرات درونی با مداخله معنوی برای کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی ٤ است .
جلسه اول : تمرکز و مراقبه ، روش : آشنایی و معارفه اعضا، تعیین اهداف تشکیل کلاس ها وبیان مقررات گروهی، تعریف مفهوم مراقبه ، بیان آثار مراقبه متمرکز و ارائه شیوه های علمی برای تمرکز و مراقبه - دادن برگه تکلیف عملکرد روزانه تمرکز من هدف : آگاهی اعضا از نحوه مراقبه و تمرکز در مورد مسائل مختلف ، آموزش شیوهای علمی مراقبه و تمرکز به اعضا.
در نتیجه آموزش معنویت می تواند به شکل قابل ملاحظه ای بر کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی در همه ابعاد در زنان متأهل تأثیر بگذارد و موجب تفاوت معنی دار بین میانگین دو گروه آزمایش و کنترل شود.