چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی ساکن در خوابگاههای دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کیفیت زندگی دانشگاهی سیرجی و همکاران، پرسشنامهی امید به اشتغال قریشیراد و پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران استفاده شد. دادههای بهدست آمده با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال با فرسودگی تحصیلی دانشجویان رابطهی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال با ضریب تعیین 19 درصد، توان پیشبینی فرسودگی تحصیلی را در جهت منفی دارند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال از متغیرهای مهم و مرتبط با فرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشند.
خلاصه ماشینی:
Severiens & Wolff / / اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان ، به این نتیجه دست یافتند که کیفیت محیط دانشگاه پیش بینیکننده ی منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی و همچنین پیش بینی کننده ی مثبت و معنادار انسجام تحصیلی و اجتماعی دانشجویان میباشد.
پژوهش ها نشان داده اند که علاوه بر کیفیت زندگی دانشگاهی در دانشگاه ، عوامل دیگری نیز میتوانند بر فرسودگی تحصیلی تاثیر داشته باشد که از جمله ی آن ها میتوان به امید به اشتغال اشاره نمود که در پژوهش های گذشته کمتر به آن پرداخته شده است (عجمیاکرامی، ١٣٩٣).
بنابراین ، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان انجام گرفت .
از بین ابعاد کیفیت زندگی دانشگاهی، بعد آموزشی با بتای ٠/٤٠- (٠٠١> زمان ٠/٤١ ٠/٣٠ ٠/١٨ ١/٤٠ ٠٠٥<p امکانات موجود در جامعه ٠/١٩- ٠/٢٨ ٠/٠٩- ٠/٦٨- ٠٠٥<p همان طور که در جدول ٦ مشاهده میشود، تقریبا ٢٠ درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی براساس ابعاد امید به اشتغال قابل پیش بینی است .
وجود استرس ها و اضطراب های دوران دانشجویی و کیفیت پایین محیط زندگی دانشگاهی میتوانند سایر عملکردهای دانشجویان از جمله پیشرفت تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار داده و سبب </p امکانات موجود در جامعه ٠/١٩- ٠/٢٨ ٠/٠٩- ٠/٦٨- ٠٠٥<p همان طور که در جدول ٦ مشاهده میشود، تقریبا ٢٠ درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی براساس ابعاد امید به اشتغال قابل پیش بینی است .
The role of hope and study skills in predicting test anxiety level of university students high school and psychological health, self-esteem, positive thinking and social communication.