چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، به صورت طرح کاربردی بود. جامعه آماری 11532 نفر از دانشآموزان و نمونهی پژوهش، 390 دانشآموز متوسطه بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه اضطراب رایانهی هاینس، گلاس و نایت، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون بود.؛ دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS21 و LISREL8.80 تحلیل شدند. بین اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه رابطه منفی و بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی رایانه رابطه وجود داشت. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که برونگرایی، گشودگی، توافق، باوجدان بودن واضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه را پیشبینی میکنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که برونگرایی، گشودگی، اضطراب رایانه و باوجدانبودن از طریق متغیر توافق بر خودکارآمدی رایانه اثر غیرمستقیم میگذارد؛ ولی توافق بر خودکارآمدی رایانه دانشآموزان اثر مستقیم میگذارد. از سوی دیگر برونگرایی، گشودگی و اضطراب رایانه از طریق باوجدانبودن بر توافق اثر غیرمستقیم میگذارد ولی باوجدانبودن بر توافق اثر مستقیم میگذارد. یافتههای حاصل از این پژوهش بر کاربرد ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه در خودکارآمدی رایانه دانشآموزان تأکید دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های حاصل از این پژوهش بر کاربرد ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه در خودکارآمدی رایانه دانش آموزان تأکید دارد.
اورنگ (١٣٨٣) در پژوهشی علل وابستگی چت کردن در جوانان تهران را مورد بررسی قرار داد که این نتایج به دست آمد: بین وابستگی روانی به چت کردن در اینترنت و مرکز کنترل و ویژگیهای شخصیتی از جمله انعطاف پذیری، توافق و باوجدان بودن رابطه وجود دارد.
Bessiere & kiesler / / گرفته نشان داد که بین اعتیاد اینترنتی، افسردگی و وجدانیبودن و میزان گشودگی افراد رابطه مستقیمی وجود دارد.
در پژوهش عسگری و مرعشیان (١٣٨٨) نتایج حاکی از آن بود که بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب کامپیوتر با اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد.
Cakir / با توجه به اینکه رایانه و اینترنت به دلیل شرایط خاص دنیای مجازی دچار تغییراتی در جسم و روان دانش آموزان میشوند که بر خلق و خو و تمامی روند زندگی و ویژگیهای شخصیتی آن ها اثر میگذارد و همچنین با توجه به مطالب مطرح شده ارتباط و همپوشی متغیرها روشن به نظر میرسد، لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه در دانش آموزان متوسطه شهرستان آمل میپردازد.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانش آموزان متوسطه شهرستان آمل مورد بررسی قرار گرفت .
از دیگر یافته های این پژوهش این بود که ، بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی رایانه رابطه ی وجود دارد.