چکیده:
هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش میانجیگری ابعاد خودکارآمدی در رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده و جهتگیریهای دینی با سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 392 نفر از دانشآموزان دوم و سوم شاخهی نظری (شامل 205 دختر و 187 پسر) دورهی دوم متوسطهی شهر پلدختر در سال تحصیلی 92-1391 مشارکت داشتند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. مشارکتکنندگان، نسخهی فرزندان ابزار تجدیدنظر شدهی الگوهای ارتباطی خانواده، مقیاس جهتگیریهای دینی، مقیاس ابعاد خودکارآمدی و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی را تکمیل کردند. ابزارها از روایی و پایایی مناسب برخوردار بودند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد الگوی ارتباطی گفتوشنود و جهتگیری دینی درونی هم به شکل مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم و از طریق ابعاد خودکارآمدی منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی شده است. بر این اساس میتوان گفت ابعاد خودکارآمدی، نقش میانجی در رابطهی الگوی ارتباطی گفتوشنود و جهتگیری دینی درونی با سرزندگی تحصیلی ایفا میکند. این یافتهها بر نقش کیفیت ارتباطات خانوادگی و جهتگیری دینی فرد در ارتقای باورهای خودکارآمدی، جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تأکید میورزد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل مسير نشان داد الگوي ارتباطي گفت وشنود و جهت گيري ديني دروني هم به شکل مستقيم و هم به صورت غيرمستقيم و از طريق ابعاد خودکارآمدي منجر به افزايش سرزندگي تحصيلي شده است .
بر اين اساس ، هدف پژوهش حاضر، تعيين رابطه ي علي الگوهاي ارتباطي خانواده و جهت گيريهاي ديني با سرزندگي تحصيلي و آزمون نقش واسطه اي باورهاي خودکارآمدي تحصيلي، اجتماعي و هيجاني است .
٣. ابعاد خودکارآمدي تحصيلي، اجتماعي و هيجاني بين الگوهاي ارتباطي خانواده و جهت گيريهاي ديني با سرزندگي تحصيلي نقش واسطه ايفا ميکنند.
آزمون رابطه هم خطي متغيرهاي پژوهش متغيرها آماره تولرانس عامل تورم واريانس ارزش ويژه شاخص وضعيت الگوي ارتباطي گفت وشنود ٠/٨٢ ١/١١ ٣/٢١ ٢/٢٥ الگوي ارتباطي همنوايي ٠/٧٢ ١/٣٩ ٣/٨٢ ٢/٩٩ جهت گيري ديني دروني ٠/٨٤ ١/١٩ ٢/٨٦ ١/٨٤ جهت گيري ديني بيروني ٠/٩٣ ١/٠٨ ٤/٩٢ ١/٧٥ خودکارآمدي تحصيلي ٠/٧٨ ١/٢٨ ٢/٦٧ ٢/٥٧ خودکارآمدي اجتماعي ٠/٧٧ ١/٣١ ٤/١١ ٣/٠٤ خودکارآمدي هيجاني ٠/٨٥ ١/١٧ ٣/١٦ ٢/٧٦ بعد از تأييد رعايت مفروضه هاي استفاده از تحليل مسير (PA)، اين روش جهت ارزيابي الگوي علي پيشنهادي به کار گرفته شد.
مدل علي برازش شده ي نهايي رابطه ي الگوهاي ارتباطي خانواده و جهت گيريهاي ديني با سرزندگي تحصيلي با ابعاد تحصيلي، اجتماعي و هيجاني خودکارآمدي براي درک روشن تر روابط بين متغيرهاي مدل ، مسيرهاي مدل برازش يافته به همراه ضرايب استاندار شده متغيرهاي مدل در نمودار ٢ نمايش داده شده است .
بحث و نتيجه گيري اين مطالعه به آزمون برازندگي مدل علي رابطه ي الگوهاي ارتباطي خانواده و جهت گيريهاي ديني با واسطه گري ابعاد خودکارآمدي بر سرزندگي تحصيلي نوجوانان دبيرستاني بر اساس مدل مفهومي مارتين و مارش (٢٠٠٨) پرداخته است .
A Brief Questionnaire for Measuring Self-Efficacy in Youths, Journal of Psychology and Behavioral Assessment, 23 (3), 145- 149.