چکیده:
یکی از اقدامات مهم زندگی هر فرد، انتخاب رشته تحصیلی میباشد، که تاثیر غیر قابل انکاری بر زندگی تحصیلی و شغلی وی دارد انتخاب رشتهی تحصیلی به نوبهی خود به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهمترین آنها، نقش پدر و مادر است. که تحت شرایط و عوامل مختلف میتواند فرزند را در انتخاب مناسب یاری رساند و یا انتخاب نادرستی را برای آنها رقم بزند. میزان آشنایی والدین با فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات یکی از عواملی است که موضوع این پژوهش قرار گرفته و محقق بنا دارد نقش آشنایی والدین با فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انتخاب تحصیلی را مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جامعهی آماری آن شامل 360 نفراز بین 7800 نفر دانشآموزان کلاسهای 9 تا 11 پسر و دختر شهر دوشنبه تاجیکستان میباشد که با روش تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. نتایج بدست آمده نشان داد والدینی که از فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات استفاده میکنند به اطّلاعات بهروز شده دسترسی داشته و از نیازهای روز دنیا آگاهی بیشتری دارند، در نتیجه بهتر از والدین دیگر قادرند به فرزندان خود در امر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی، یاری رسانند و این دانشآموزان معمولاً از انتخابهای موفقتری برخوردار بودهاند و از بازار کار بهتری نسبت به دانشآموزان دارای والدین ناآشنا با فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره خواهند برد.
خلاصه ماشینی:
نقش والدين و همکلاسيهايي که از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده ميکنند بر انتخاب رشته ي تحصيلي دانش آموزان (شهر دوشنبه تاجيکستان ) حميد خادم مسجدي ١، داريوش نوروزي 2 تاريخ وصول : ١٣٩٥/٢/٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٦/٢ چکيده يکي از اقدامات مهم زندگي هر فرد، انتخاب رشته تحصيلي ميباشد، که تاثير غير قابل انکاري بر زندگي تحصيلي و شغلي وي دارد انتخاب رشته ي تحصيلي به نوبه ي خود به عوامل متعددي بستگي دارد.
نتايج بدست آمده نشان داد والديني که از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده ميکنند به اطلاعات به روز شده دسترسي داشته و از نيازهاي روز دنيا آگاهي بيشتري دارند، در نتيجه بهتر از والدين ديگر قادرند به فرزندان خود در امر انتخاب رشته و هدايت تحصيلي، ياري رسانند و اين دانش آموزان معمولا از انتخاب هاي موفق تري برخوردار بوده اند و از بازار کار بهتري نسبت به دانش آموزان داراي والدين ناآشنا با فناوري اطلاعات و ارتباطات بهره خواهند برد.
کبير زاده ، رضايي قره تکان ، طيبان و عليزاده (١٣٩١) در تحقيق خود نتيجه گرفتند که دانشجويان رشته هاي مدارک پزشکي و فناوري اطلاعات سلامت ، آگاهي چنداني در زمان انتخاب رشته تحصيلي خود از محتواي رشته نداشتند و والدين آنان تأثير زيادي در انتخاب رشته ي فرزندان خود داشته اند؛ لذا پيشنهاد کردند اگر براي آموزش و آگاهي افراد جامعه نسبت به رشته هاي دانشگاهي اقدامي صورت بگيرد والدين نيز در اين آموزش مشارکت داده شوند (مجله ايراني آموزش در علوم پزشکي، ١٣٩١).
با توجه به مباحث مطرح شده ، اين پژوهش قصد دارد نقش والدين و همکلاسي هايي که از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده مي کنند بر انتخاب رشته ي تحصيلي دانش آموزان شهر دوشنبه تاجيکستان را بررسي کند.