چکیده:
مرور مبانی نظری و شواهد تجربی پیرامون آخرین تحرکات فکری در محدوده تلاش محققان علاقهمند به قلمرو مطالعاتی انگیزش پیشرفت، ضرورت واکاوی بیشازپیش دلایل تمایزدهنده مدلهای رفتاری منتخب بهوسیله فراگیران در محیطهای پیشرفت را بهوضوح مورد تأکید قرار میدهد. مطالعه مدلهای رفتاری مزبور از طریق تلاشی سیستماتیک با هدف تمرکز بر اَشکال ارجح این مدلهای رفتاری، هرگونه تمایزیافتگی در سبک زندگی تحصیلی فراگیران را مستدل میسازد. ظرفیت تفسیری نظریههای معاصر انگیزش پیشرفت، بستر اطلاعاتی توانمندی را پیرامون ظهور و بروز مدلهای رفتاری تسهیلکننده و یا بازدارنده سلامت تحصیلی فراگیران فراهم میآورد. بیشک، با تکیهبر آموزههای مفهومی برآمده از رویکرد روانشناسی سلامت تحصیلی، هرگونه تلاش در جهت تأکید بر بنیانهای تئوریک رفتارهای سبک زندگی تحصیلی، علاوه بر ضرورت پروراندن مرزهای دانش نظری، فرصتآفرینی برای شناسایی ظرفیتهای کاربردی این قلمرو مطالعاتی نوظهور را موجب میشود. مطالعه حاضر علاوه بر جهتدهی به فعالیتهای علمی محققان تربیتی، از نقش انکارناپذیر در بهسازی نشانگرهای ذهنی اثربخشی محیطهای پیشرفت برخوردار است. محققان در این مطالعه، ضمن تلاش برای ارائه ایدهای نوظهور در قلمرو روانشناسی سلامت تحصیلی با عنوان سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور، میکوشند با تأکیدی بجا بر توان تفسیری رویکردهای نظری معاصر در قلمرو مطالعاتی انگیزش پیشرفت، در جهت کمک به مفهومسازی و متعاقب آن، عملیاتیسازی مفهوم نوپای «رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور» گامهای استوار بردارند. بدینترتیب، پژوهش تحلیلی حاضر، با تکیهبر نظریههای معاصر انگیزش پیشرفت، به ارائه مدلی مفهومی از رفتارهای فراگیران در محیطهای پیشرفت میپردازد که هریک به میزانی و بسته به ماهیتشان، سلامت تحصیلی فراگیران را تسهیل و یا آن را بازداری میکنند. هدف از طراحی این مدل، که با عنوان «رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور» نامگذاری شده است، مطالعه ابعاد انگیزشی فراگیران در مبادرت به انتخاب الگوهای رفتاری مختلف در موقعیتهای تحصیلی، با تکیهبر اجتماع نشانگرهای نهفته در رویکردهای معاصر انگیزش پیشرفت است بهگونهای که امکان پیشبینی و ترسیم نیمرخ انگیزشی فراگیران میسر گردد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال سيزدهم ، شماره چهل و ششم ، زمستان ٩٦ ، ص ١ تا ٣٠ Vol. 13, No. 46, Winter 2018 سبک زندگي تحصيلي سلامت محور: ايده اي نوظهور در روان شناسي سلامت تحصيلي پروين صالح زاده ١، اميد شکري ٢، جليل فتح آبادي 3 تاريخ وصول : ١٣٩٥/١٢/٢٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/٠٨/٢٤ چکيده مرور مباني نظري و شواهد تجربي پيرامون آخرين تحرکات فکري در محدوده تلاش محققان علاقه مند به قلمرو مطالعاتي انگيزش پيشرفت ، ضرورت واکاوي بيش ازپيش دلايل تمايزدهنده مدل هاي رفتاري منتخب به وسيله فراگيران در محيط هاي پيشرفت را به وضوح مورد تأکيد قرار ميدهد.
بر اين اساس ، محصول تلاش غالب نظريه پردازان و پژوهشگران علاقه مند به توسعۀ مدل هاي مفهومي تبيين کنندة پديدايي انواع رفتارهاي سازش يافته و سازش نايافته فراگيران در موقعيت هاي تحصيلي از طريق کيفيت هاي روان شناختي مختلف ، دفاع از نقش واسطه اي هيجان ها و باورها در رابطۀ بين انواع عوامل پيشايندي شناختي نظير باورهاي خودکارآمدي ١١، کنترل ١٢، انتظار١٣، اسنادهاي علي ١٤، جهت گيري هدف ١٥، خودتعيين گري ١٦، اميد١٧ و خودارزشمندي ١٨ با الگوهاي رفتاري ارجح يادگيرندگان در دو بعد سازش يافتگي (هدف تسلط محور، خوش بيني 1.
self-worth تحصيلي، مشغوليت تحصيلي، سرزندگي تحصيلي و تاب آوري تحصيلي) و سازش نايافتگي (نظير اجتناب از کمک طلبي، درماندگي آموخته شده ، اجتناب از تلاش ، اهمال کاري تحصيلي، پرخاشگري منفعلانه ، کمال گرايي غيرانطباقي، خودناتوان سازي و فريبکاري تحصيلي) در موقعيت هاي پيشرفت است (استينهارت و دالبير١، ٢٠٠٨؛ سيفرت ، ٢٠٠٤؛ مارتين ، ٢٠٠٨).