چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مادر مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک بر رفتارهای یادگیری فرزندان چهار تا شش سال اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعهی آماری پژوهش را مادران کودکان چهار تا شش سال تشکیل دادند. از میان جامعه آماری مورد اشاره، پنجاه مادر به صورت داوطلبانه انتخاب و به شیوه تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 25 نفر) گمارده شدند. برنامه آموزشی والدین مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک طی شش جلسه به مادران گروه آزمایش ارائه گردید. ابزار سنجش پرسشنامه رفتارهای یادگیری پیش دبستان (مکدرموت و همکاران، 2002) بود و دادههای حاصل از اجرای پژوهش از طریق تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش والدین مبتنی بر نظریه ذهنیت هوش دویک بر انگیزه شایستگی و رفتارهای یادگیری کلی دارای تاثیر معناداری است (p<0.05)،اما بر توجه/پشتکار و نگرش نسبت به یادگیریدر کودکان 4 تا 6 سال دارای تاثیر معناداری نیست (p>0.05).
خلاصه ماشینی:
Pomerantz, Moorman & Litwack 3.
Hahn, Schaefer, Merino & Worrell 2.
Canivez, Willenborg & Kearney 2.
Schaefer, Shur, Macri-Summers & MacDonald 4.
Valentiner, Mounts, Durik & Gier-Lonsway 7.
بر همين اساس پژوهش حاضر بر آن بوده تا با طراحي و اجراي يک دوره آموزشي مداخلات مبتني بر نظريه ذهنيت هوش دويک براي والدين کودکان سنين ٤-٦ سال ، تأثير اين مداخلات را بر رفتارهاي يادگيري کودکان که عاملي مهم در پيش بيني موفقيت تحصيلي است (هان و همکاران ، ٢٠٠٩) به محک آزمون گذارد.
به اين جهت و همسو با تأکيدات مطرح در حوزه نقش والدين در ارائه بازخوردهاي سازنده و مثبت براي شکل گيري نظريه ذهنيت هوش در کودکان ، در اين پژوهش مشخص گرديد که وقتي مادران بر مبناي نظريه ذهنيت هوش دويک (٢٠٠٠، ٢٠٠٦، ٢٠٠٧ الف و ب ، ٢٠٠٨ و ٢٠١٠) مورد آموزش قرار ميگيرند، انگيزش شايستگي و رفتارهاي يادگيري کلي (که متشکل از نمرات سه حوزه انگيزش شايستگي، توجه /پشتکار و نگرش نسبت به يادگيري است ) کودکان آن ها به طور نسبي نسبت به کودکان مادراني که اين نوع آموزش را دريافت ننمودند، افزايش مييابد.
در مجموع نتيجه گيري کلي که ميتوان از يافته هاي اين پژوهش مطرح نمود اين است که آموزش نظريه ذهنيت هوش دويک ميتواند به طور نسبي سطح انگيزش شايستگي و رفتارهاي يادگيري کلي را در کودکان افزايش دهد.
به طور اختصاصيتر اين که نتايج اين پژوهش نشان ميدهد ميتوان براي افزايش سطح انگيزش شايستگي و رفتارهاي کلي يادگيري کودکان از آموزش هوش افزايشي مبتني بر نظريه دويک که در کمتر پژوهشي در ايران و جهان به آن توجه شده بهره برد.