چکیده:
امروزه، شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای کسب و کار سازمان ها محسوب شده و بسیاری از سازمان ها از این طریق، مشتریان بسیاری جذب کرده اند. هدف از نگارش تحقیق حاضر، بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر توسعه تجارت الکترونیک بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتریان سازمان هایی بودند که سفارشات خود را از طریق شبکه های مجازی انجام میدادند. با مراجعه به جدول کریسی و مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای میباشد. در این تحقیق، تعداد دوستان و کاربران شبکههای اجتماعی، حس گروهی و حمایت اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل، تجارت الکترونیک به عنوان متغیر میانجی و رضایتمندی از تجارت الکترونیک نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تائید روایی (محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار دوستان و کاربران شبکههای اجتماعی و حمایت اجتماعی بر تجارت الکترونیک بود. ضمن اینکه تجارت الکترونیک و حس گروهی نیز بر رضایتمندی مشتریان تاثیر معنادار داشتند.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق ، تعداد دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی، حس گروهی و حمایت اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل ، تجارت الکترونیک به عنوان متغیر میانجی و رضایتمندی از تجارت الکترونیک نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد.
نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل ، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی و حمایت اجتماعی بر تجارت الکترونیک بود.
٨- سانچز-تورس و همکاران (٢٠١٨) تاثیر اعتماد در شبکه های اجتماعی بر تجارت الکترونیک و رفتار خرید با توجه به نقش میانجی نیت خرید را مورد بررسی قرار دادند.
٩- هان ٨ و همکاران (٢٠١٨) تاثیر دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی بر تجارت الکترونیک را در خرید آنلاین مشتریان در کشور کره جنوبی مورد بررسی قرار دادند.
نتایج حاصل از بکارگیری آزمون رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار AMOS بیانگر تاثیر معنادار دوستان و کاربران در شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک بر نیت خرید آنلاین آنان بود.
در این تحقیق برای سنجش عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در تجارت الکترونیک از ابعاد تعداد دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی، اخلاقیات ، سهولت استفاده ، فشار اجتماعی و آگاهی استفاده شد.
همچنین تاثیر معنادار تعداد کاربران و دوستان در شبکه های اجتماعی بر تمایل به استفاده از تجارت الکترونیک نیز با نتایج حاصل از تحققات هان و همکاران (٢٠١٨)، آکمان و میشرا (٢٠١٧)، رحمان و / ٨٢ همکاران (٢٠١٨) و سانچز- تورس (٢٠١٨) سازگار است .
, 2015, E- LOYALTY AND E- SATISFACTION of E-commerce, International Journal in Management and Social Science, Vol. 3, Issue.