چکیده:
هدف پژوهش بررسی تأثیر اجرای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری بر تأمین نیازها (بقاء، عشق و تعلق، قدرت، آزادی و شادی) و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بود. در این پژوهش از طرح تحقیق نیمه آزمایشی با مقایسه گروه آزمایش و کنترل با پیشآزمون و پسآزمون و طرح مقایسه گروه آزمایش و کنترل با پسآزمون استفاده گردید. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه سوم مدارس ابتدایی نواحی چهارگانه شهر شیراز بود. برای نمونهگیری از روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده گردید. ابزار پژوهش مقیاس محقق ساخته برای سنجش میزان تأمین نیازها و آزمون معلم ساخته برای سنجش عملکرد تحصیلی بود. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان و تحلیل عامل و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (77/0) به تأیید رسید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که میزان تحقق نیازهای پنجگانه دانشآموزان در گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل بالاتر است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایشی در پسآزمون عملکرد تحصیلی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل است. همچنین براساس اندازه اثر (مجذور اتا) ملاحظه شد که 46 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی به واسطه اجرای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری قابل پیشبینی است.
The aim of study was to examining the impact of implementing qualitative model of teaching-learning processes management (QMTLPM) on Students'needs (survival,love and belonging,power, freedom and fun) and Academic performance in the elementary school. In this study a semi-experimental design by comparison of experimental and control group with pre and post test and comparison of experimental and control group with post test were used.The statistical population was consists of primary schools students in four areas of shiraz city. for sampling, cluster random sampeling method were used. research tools were researcher made scales and teacher made test that validity by exprets and factor analysis and reliability byCronbach's alpha (0/77) confirmed.The results of manova showed that satisfaction level of students' five needs in experimental group significantly was higher than control group. The results of ancova showed that experimental group in academic performance post test significantly was higher than control group. Also based on effect size revealed that 46 precent of academic performance variance was pridectibel by Implementing of QMTLPM.
خلاصه ماشینی:
کريمي (١٣٨٤) نيز با ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 -Cave 2- Stringer, Christensen & Baldwin 3- TIMSS توجه به نتايج مطالعات بين المللي پرلز١(٢٠٠١)، اظهار مي دارد که عملکرد پايين دانش آموزان ايراني در اين مطالعه تطبيقي ، نشان دهنده ي ضعف نسبي نظام آموزشي است ؛ وي در تحليل نتايج ، به ضرورت تجديد نظر در فرايندهاي ياددهي -يادگيري اشاره مي نمايد.
اولاتايو٥(٢٠١٢) در پژوهشي به منظور بررسي تأثير نظريه انتخاب گلاسر بر نگرش معلمان و دانش آموزان و خلاقيت کلاس ، دريافت که مهارت هاي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Deci , Ryan & Koestner 2- Kianipour & Hoseini 3- Loyd 4- McClung & Hoglund 5- Olutayo خلاقيت دانش آموزان به واسطه ي داشتن آزادي انتخاب در فرايندهاي ياددهي -يادگيري يادگيري افزايش پيدا کرد.
در عين حال ، به نقل از هاله و ماولا (٢٠١١)، بر اساس مطالعات موجود، شواهد زيادي حاکي از آن است که به کارگيري نظريه انتخاب براي ارضاء ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Agency for Instructional Technology 2- Hinton نيازهاي دانش آموزان در آموزش و پرورش و در فرايندهاي ياددهي -يادگيري ، منجر به بهبود جو اجتماعي مدارس و کلاس هاي درس (گلاسر،٢٠١٠) مي شود که اين خود در نهايت بر موفقيت دانش آموزان تأثير مثبت دارد.
در مجموع مي توان گفت ، نتايج اين پژوهش حکايت از آن دارد که بکارگيري الگوي کيفي مديريت فرايندهاي ياددهي – يادگيري مي تواند منجر به تأمين نيازهاي پنج گانه فراگيران يعني نياز به بقاء، عشق و تعلق ، قدرت ، آزادي و شادي در مدارس و کلاس هاي درس شود و در نتيجه عملکرد تحصيلي دانش آموزان را بهبود بخشد.
. Keywords: Teaching-learning processes, Qualitative model, Elementary school, Students' needs, Academic performance ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ∗ Asistant professor of Farhangian University, Educational Department.